woensdag, 30. mei 2007 - 11:42

Nieuwe motor in Peugeot 207

Breukelen

Peugeot start in juni met de levering van een nieuwe 95pk 1.4 VTi motor in de 207, als opvolger van de 90pk 1.4-16V. De nieuwe motor is in alle opzichten beter dan de vorige: meer vermogen en hoger koppel, en daardoor een hogere topsnelheid, snellere acceleratie en een geringer verbruik. Bovendien valt de 207 met de nieuwe motor in de B-categorie qua brandstofverbruik, waardoor op de aanschafprijs een BPM-korting wordt verleend van EUR 500,-.

Het vermogen van de 1.4 motor is gestegen van 90 pk/5.250 omw/min tot 95 pk/6.000 omw/min in de VTi. Het maximum koppel bedraagt nu 136 Nm bij 4.000 omw/min. Vooral de acceleratie van 0-100 km/h profiteert van deze verbeteringen, want deze kost nu slechts 11,5 seconden, tegen 12,7 seconden in de vorige versie. De topsnelheid is gestegen tot 185 km/h, het gecombineerd verbruik gedaald van 6,4 tot 6,1 l/100 km.

De 1.6 THP 16V turbomotor, die in samenwerking met BMW Group is ontwikkeld, is gekozen tot Internationale Motor van het Jaar 2007 in de categorie 1,4 tot 1,8 liter cilinderinhoud. Deze onderscheiding wordt verleend door een jury van 62 vooraanstaande journalisten, onder wie de autoredacteur van De Telegraaf, Jeroen Jongeneel. De jury beoordeelt de nieuwe motoren op rijcomfort, prestaties, verbruik en toepassing van nieuwe technologieën. De motor veroverde de derde prijs in het totaalklassement van nieuwe motoren. De winnende motor wordt door Peugeot in diverse versies van de 207 geleverd.

Overigens is de Peugeot 207 ook dit jaar zeer succesvol: in april is het de meest geregistreerde auto in Nederland, en gezien de recente cijfers lijkt hij dit succes in mei te kunnen herhalen.
Categorie:
Tag(s):