dinsdag, 8. mei 2007 - 15:17

Nissan QASHQAI 2.0 DCI in productie

Schiphol-Rijk

Eind april is in de Nissan-fabriek in Sunderland, Groot-Brittannië, de productie gestart van de compacte crossover QASHQAI met hoogwaardige 2,0-liter dCi-dieselmotor. De QASHQAI is in deze configuratie verkrijgbaar met twee- of met vierwielaandrijving. Nissan verwacht dat meer dan 25 procent van alle QASHQAI’s verkocht wordt met deze dieselmotor.

De 2,0-liter dCi-motor in de QASHQAI produceert 110 kW (150 pk) bij 4.000 toeren per minuut en een koppel van 320 Nm bij 2.000 toeren per minuut. De motor combineert die prestaties in de tweewielaangedreven QASHQAI met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 174 g/km als hij is gekoppeld aan de handmatig bediende transmissie. Met deze cijfers is deze QASHQAI-uitvoering topscoorder in zijn klasse.

De verbruiks- en uitstootgegevens voor de overige configuraties zijn: 6,9 l/100 km en 184 g/km voor de handgeschakelde vierwielaangedreven versie en 7,8 l/100 km en 208 g/km voor de vierwielaangedreven versie met automaat.

De motor is in samenwerking met Nissans Alliantie-partner Renault ontworpen en levert veel rijplezier dankzij het krachtige en koppelrijke karakter. Hij is tegelijkertijd soepel, verfijnd en milieuvriendelijk, waarmee hij een nieuwe standaard neerzet voor dieselmotoren in de segmenten van compacte gezinsauto’s en compacte SUV’s.

In aanvulling op de soortgelijke krachtbron van Renault, bevat de Nissan-motor unieke technologieën, waaronder een standaard roetfilter en dubbele balansassen. De motor is naar keuze bovendien verkrijgbaar in combinatie met een handbediende zesversnellingsbak of – ongebruikelijk voor dit marktsegment – een automatische zestrapstransmissie. Deze 2.0 dCi motor voldoet uiteraard aan de Euro 4-norm.

Motorakoestiek

Het prestatieniveau van de dieselmotor is mogelijk dankzij de nieuwste generatie common-rail injectiesysteem met een werkdruk van 1.600 bar. Piëzo-injectoren van Bosch geven snelle en precieze controle over het inspuitproces, waardoor in vijf fasen inspuiten mogelijk is: twee voorinspuitingen, een hoofdinspuiting en twee na-inspuitingen.

De voorinspuitingen verbeteren de motorakoestiek door het karakteristieke dieselgeklop te minimaliseren. De na-inspuitingen verlengen de hoofdverbranding om roet te verbranden, zodat de schadelijke emissies al beperkt worden voordat de uitlaatgassen de verbrandingskamer verlaten.

De motorakoestiek was een van de prioriteiten bij het ontwerpen van de nieuwe motor. Het onderste deel van de motor, met zijn aluminium grondplaat, werd ontworpen voor een hogere efficiëntie en een verbeterde opname van vibraties. Dubbele, in tegengestelde richting draaiende balansassen dragen fors bij aan de verfijnde draai-eigenschappen van de motor, vooral bij hogere toerentallen. Samen met de toepassing van voorinspuiting, zorgt deze techniek voor een forse reductie van geluid en vibraties. Deze motor is uitgerust met kettingaangedreven nokkenassen omwille van akoestisch comfort, maar ook ten gunste van de betrouwbaarheid en onderhoudsvriendelijkheid.
Categorie:
Tag(s):