woensdag, 12. januari 2011 - 10:36 Update: 08-07-2014 0:31

94 procent studenten maakt gebruik van social media

Meer studenten hebben een Hyves-profiel, maar Facebook wordt vaker bezocht. Dat is een van de belangrijkste uitkomsten van het internetonderzoek van Studenten.net naar het gebruik van social media onder studenten.

60 procent checkt dagelijks de statusupdates op Facebook, 44 procent logt dagelijks in op Hyves. Hyves wordt vooral gebruikt om contacten te onderhouden, Facebook om te communiceren met contacten, Twitter om informatie te delen en LinkedIn om te netwerken. ‘Netwerken’ en ‘informatie delen’ wordt meer op Facebook gedaan dan op Hyves.

94 procent van de studenten heeft een profiel op een netwerksite. Het merendeel van de studenten heeft een profiel op zowel Hyves (79%) als Facebook (75%). De belangrijkste reden voor studenten om Facebook te gebruiken is om te communiceren met relaties en vrienden/bekenden (39%) en om contacten te onderhouden (37%).

Bij Hyves is dit precies andersom. De belangrijkste redenen voor een profiel op Hyves is het onderhouden van contact met relaties en bekenden (48%), gevolgd door ‘communiceren’ (38%). ‘Jezelf presenteren/profileren’ (6%), informatie delen (5%) en netwerken (4%) blijken voor slechts een paar studenten reden om Hyves te gebruiken. Informatie delen op Facebook wordt door tien procent van de studenten als belangrijkste reden genoemd, gevolg door netwerken (9%) en jezelf presenteren/profileren (6%).

Twitter

Dertig procent van de studenten heeft een Twitter account. Door 44 procenten wordt daar dagelijks een update geplaatst. Meer dan de helft van de studenten met een Twitter-account (56%) gebruikt het medium om informatie uit te wisselen. Het communiceren met vrienden is een tweede reden om te tweeten (19%). Een op de tien twitteraars gebruikt het medium om zichzelf te profileren, 9% om te netwerken en 7% om contacten te onderhouden.

LinkedIn

23 procent van de studenten heeft een profielpagina op LinkedIn. 70 procent maakt van LinkedIn gebruik om te netwerken, 27% om zichzelf te profileren. Communiceren (5%), contacten onderhouden (4%) en informatie delen (3%) vindt maar gering plaats via LinkedIn.

Overige netwerksites

Myspace is onder studenten minder populair, zeven procent van de studenten heeft hier een profiel. Nog minder studenten zijn te vinden op Netlog (4%), Foursquare (2%) en Feest.je (0,5%).

Waardering voor de netwerksites

Qua waardering scoort Facebook het hoogst met een 7,7, gevolgd door Twitter (7,1) en LinkedIn (7,1). Hyves krijgt een 6,9. Foursquare sluit de top 5 met een 5,7.
Categorie:
Tag(s):