In Schin op Geul wordt het laatste deel van de perrons vernieuwd. Dat is nodig omdat ze aan het einde van hun levensduur zijn. De werkzaamheden bestaan onder meer uit het vernieuwen van de zijwanden van het perron aan de spoorkant; de zogeheten keerwanden. Dit is alleen mogelijk wanneer er geen treinen rijden.
Op het emplacement in Heerlen wordt ruim een kilometer spoor compleet vernieuwd. Dat betekent nieuwe ballast (spoorgrind), nieuwe dwarsliggers en nieuwe spoorstaven. Het vernieuwen van de diverse onderdelen is nodig om het spoor in goede conditie te houden en te zorgen dat de treinen er soepel en veilig overheen kunnen blijven rijden.
Zondag vinden er ook werkzaamheden plaats tussen Maastricht en Valkenburg. Dit betreft de aanleg van een extra beveiligingssysteem ter voorbereiding op de herfst.
Zaterdag rijden er tussen Heerlen - Nuth en Heerlen - Valkenburg geen treinen. Op zondag is er geen treinverkeer mogelijk tussen Heerlen - Nuth en Heerlen - Maastricht. Veolia zet bussen in op deze trajecten.