vrijdag, 14. september 2012 - 9:18 Update: 08-07-2014 0:46

'Bij meerdere supermarkten kopen bespaart niet'

Zo’n 60% tot 80% van de consumenten haalt zijn of haar boodschappen bij meerdere supermarkten, om zo geld te besparen. NWO-onderzoeker en econoom Mark Vroegrijk toont echter aan dat klanten hierdoor juist meer geld uitgeven, dan wanneer ze trouw blijven aan één enkele supermarkt.

Door boodschappen in meer dan één supermarkt te doen, kunnen consumenten producten vergelijken en kopen bij die supermarkt met de laagste prijs of de beste prijs/kwaliteit verhouding. Echter blijkt nu dat consumenten op deze manier meer geld uitgeven aan producten, dan wanneer zij hun boodschappen in één enkele supermarkt halen.

'Hoe meer supermarkten een consument bezoekt, hoe meer hij of zij wordt blootgesteld aan verleidelijke aanbiedingen,' is volgens Vroegrijk een mogelijke verklaring. 'Daardoor bespaart de consument wel op de individuele producten, maar koopt hij of zij bij elkaar meer producten dan diegene binnen één enkele supermarkt gedaan zou hebben.'

Consumenten die vooral uit zijn op het terugdringen van het totaalbedrag aan boodschappen, kunnen dus het beste hun aankopen beperken tot die in één enkele supermarkt.
Categorie:
Tag(s):