woensdag, 11. juli 2012 - 17:13 Update: 08-07-2014 0:29

Verbeterde Mazda MX-5 in herfst leverbaar

Waddinxveen

Een verbeterde versie van de best verkochte en populairste roadster ter wereld, de Mazda MX-5, rolt momenteel van de band in Hiroshima, Japan en komt in de herfst van dit jaar ook in Europa op de markt.

Het vernieuwde model beschikt over verbeterde veiligheids- en rijeigenschappen, heeft een beperkte facelift gekregen en bovendien is het interieur vernieuwd. Dit alles om beide versies, de Roadster Coupé met inklapbaar elektrisch bedienbare hardtop en de klassieke Roadster met softtop, nog aantrekkelijker te maken.

Ruwere bolster, blankere pit
De verbeterde MX-5 heeft een nieuw voorbumperontwerp gekregen, die de roadster een agressiever uiterlijk geeft en bijdraagt aan betere aerodynamische prestaties. Europeanen kunnen ook kiezen voor een mooie nieuwe grijze carrosseriekleur, omdat het eerder gebruikte Metropolitan Grey vervangen is door Dolphin Grey. Het interieur is subtiel verfijnd met nieuwe sierpanelen en bijpassende spaken in het stuurwiel.

Meer plezier in de bocht
De MX-5 was altijd al één van de leukste en meest plezierige auto’s om in te rijden en de verbeterde versie reageert nu nog sneller op de input van de bestuurder. De beweging van de gasklep en de mate waarin het gaspedaal wordt ingetrapt worden nu onafhankelijk aangestuurd (op de uitvoeringen met handmatige versnellingsbak). Dit versterkt het gevoel van lineaire acceleratie en geeft de bestuurder nog meer controle tijdens het accelereren bij lagere snelheden, bijvoorbeeld op slingerende landwegen.

Dit wordt gecombineerd met een aangepaste vacuüm rembekrachtiger, die de respons van het rempedaal en de daarmee gepaard gaande overgangen van afremmen tot optrekken optimaliseert, wat vooral van belang is wanneer de bestuurder remt bij het ingaan van een bocht. Het nieuwe acceleratiebeheer treedt in werking wanneer de bestuurder de rem loslaat en het gaspedaal intrapt.

Tezamen zorgen deze verbeteringen voor meer controle tijdens het remmen en soepelere acceleratie ná het remmen; ook kan de bestuurder zo eenvoudiger de gewenste snelheid behalen na het remmen. De verbeterde MX-5, nu al legendarisch vanwege zijn Jinba Ittai-rijervaring voor de ‘eenheid tussen auto en bestuurder’, is daarmee nog leuker om in te rijden.

De ‘zachte’ motorkap
Naast het feit dat de verbeterde MX-5 er agressiever uitziet, aerodynamischer is en verbeterde rijeigenschappen kent, is ook de voetgangersveiligheid onder handen genomen. Mazda introduceert een nieuw voetgangersbeschermingssysteem met een ‘actieve motorkap’, die automatisch wordt verhoogd als het systeem een aanrijding met een voetganger detecteert.

Er wordt direct ruimte gecreëerd onder de motorkap om de impactenergie te absorberen en de klap te verzachten. Bovendien beschermt het design van de nieuwe voorbumper de benen van voetgangers ook nog eens beter.

De verbeterde Mazda MX-5 zal in de herfst van 2012 in heel Europa in de showrooms staan.
Categorie:
Tag(s):