woensdag, 12. december 2012 - 15:37 Update: 08-07-2014 0:31

Vier op de tien bedrijven gebruiken sociale media

Den Haag

Ruim veertig procent van de bedrijven met minstens tien werknemers gebruikt een of meer accounts op sociale media. Bij driekwart van de grote bedrijven van 500 of meer werknemers wordt gecommuniceerd via sociale media, bij kleine bedrijven van 10 tot 20 werknemers is dit 36 procent.

Dit blijkt woensdag uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

ICT-bedrijven lopen voorop
Vooral bedrijven in de Informatie- en communicatiebranche gebruiken sociale media, 79 procent. Ook in de horeca is het percentage hoog met 65 procent.

In de bouw- en de transportsector is het aandeel veel kleiner met circa 25 procent. Verder blijft eveneens de industrie wat achter. Hier gebruikt
een op de drie bedrijven sociale media.

Vooral voor marketing
Bij 68% van de bedrijven die sociale media gebruiken, wordt dit gedaan om het imago van het bedrijf te ontwikkelen en voor marketingdoeleinden. Ruim vier op de tien bedrijven werven personeel, verkrijgen meningen van klanten, of werken samen met zakenrelaties via sociale media. Informatie
uitwisselen binnen het bedrijf en klanten betrekken bij productontwikkeling zijn iets minder vaak gebruikte toepassingen.

Kleine bedrijven: veel samenwerking via sociale media
Samenwerking met zakenpartners is voor kleine bedrijven een belangrijke toepassing van sociale media. Grote bedrijven gebruiken sociale media juist vaak om personeel te werven.

Daarnaast gebruiken meer dan de helft van de grote bedrijven sociale media om informatie uit te wisselen binnen het bedrijf. Bij kleine bedrijven is dit aandeel met ongeveer een derde veel kleiner.

Sociale netwerken het populairst
Sociale netwerken zijn onder bedrijven de populairste vorm van sociale media. Ruim een op de drie heeft een account bij een netwerk zoals Facebook of Hyves. Een op de vijf bedrijven plaatst (micro)blogs op bijvoorbeeld Twitter, of deelt filmpjes en foto's via websites. Wiki's zijn met maar 6 procent minder populair.
Categorie:
Tag(s):