dinsdag, 12. november 2013 - 18:58 Update: 03-07-2014 0:49

Niet overstappen kost consument honderden euros

Foto van euro biljetten geld | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Leidschendam

Dinsdag is de campagne ‘Niets doen kost je poen’ van ConsuWijzer gestart.

In de campagne roept ConsuWijzer.nl consumenten op om een Vergelijkavond in te plannen om hun contracten onder de loep te nemen. Bijvoorbeeld hun contracten voor mobiel bellen, energie of verzekeringen.

Want door niets te doen blijven consumenten vaak onnodig lang vast zitten aan een contract dat niet meer bij hen past. Bijvoorbeeld omdat ze veel vaker internetten op hun mobiel.

Of omdat ze groene energie nu belangrijker vinden dan vroeger. Door niet te checken of ze nog het beste aanbod hebben, verliezen consumenten honderden euro’s per jaar.

Niets doen kost je poen
Consumenten die voor de eerste keer overstappen naar een andere energieleverancier, besparen hiermee tot 450 euro per jaar. Uit meldingen bij ConsuWijzer.nl blijkt dat het overstappen bij energie vrijwel probleemloos verloopt.

50 tot 60% van de consumenten kiest voor een mobiel abonnement inclusief een nieuw mobieltje. Consumenten die na afloop van zo'n contract niets doen, blijven maandelijks betalen voor het mobieltje terwijl zij ook voor ‘sim only’ kunnen kiezen.

Voor de financiële producten als hypotheken, verzekeringen en leningen blijkt uit onderzoek van ACM (Autoriteit Consument & Markt) dat consumenten ook flink kunnen besparen. Het bedrag kan per huishouden oplopen tot ruim 900 euro.