donderdag, 18. september 2014 - 12:59

'Aan boord gaan van zinkend schip buitengewoon risicovol'

Aan boord gaan van zinkend schip buitengewoon risicovol
Foto: SXC
Den Haag

Het aan boord gaan van een zinkend schip is in alle gevallen buitengewoon risicovol en moet te allen tijden overgelaten worden aan professionals die ervaring hebben met het bergen van schepen.

Alleen indien het noodzakelijk is om mensen te redden die in acute nood verkeren kan overwogen worden om aan boord van een schip te gaan dat dreigt te zinken. Daarbij dient alle beschikbare informatie benut te worden om een volledig beeld te vormen van de situatie, risico’s in te schatten en af te wegen.

Dat zijn lessen die de Onderzoeksraad voor Veiligheid trekt naar aanleiding van het voorval in de Oostzee op 11 juli 2013, waarbij bemanningsleden van het onder Nederlandse vlag varende zeilschip, Msv Wylde Swan, het Noorse zeilschip Msv Wyvern wilde behoeden voor zinken. Hierbij is een bemanningslid verdronken.

Redden schip
Beide schepen deden mee aan een jaarlijkse zeilwedstrijd van klassieke zeilschepen op het traject van Aarhus (Denemarken) naar Helsinki (Finland) toen de Wyvern in moeilijkheden kwam. Nadat de bemanning van de Wyvern van boord was gehaald door de Zweedse kustwacht, heeft een drietal bemanningsleden van de in de nabijheid varende Wylde Swan gepoogd om het museumschip te redden.
 
De bemanning had echter geen ervaring met dit soort reddingsoperaties. Uit het onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid blijkt dat de bemanningsleden de risico’s die verbonden waren aan de reddingsoperatie niet hebben geïdentificeerd. Ook informatie dat de Zweedse reddingsbrigade het mogelijk te riskant vond om aan de redding mee te werken, werd niet goed gecommuniceerd en derhalve niet in de risicobeoordeling meegenomen.

Categorie:
Blik op 112: