dinsdag, 26. augustus 2014 - 9:16

Ford C-MAX Energi plug-in hybride vanaf € 34.995,-

Ford C-MAX Energi plug-in hybride vanaf € 34.995,-
Foto: Ford
Ford C-MAX Energi plug-in hybride vanaf € 34.995,-
Amsterdam

Ford maakt de prijs en specificaties van de C-MAX Energi plug-in hybride bekend. Dit is de eerste in serie gebouwde oplaadbare hybride van Ford in Europa én met afstand de rijkst uitgeruste plug-in hybride op de markt.

Standaard is hij onder meer voorzien van lederen bekleding, navigatie en een panoramadak met elektrisch zonnegordijn. De C-MAX Energi heeft een catalogusprijs van € 34.995,- en is te leasen bij Ford Lease vanaf € 609,- per maand.

Benzine-elektrische plug-in hybride met systeemvermogen van 136kW/184pk
Voor de aandrijving van de C-MAX Energi zorgt de gerenommeerde Ford Powersplit benzine-elektrische hybridetechniek die is gecombineerd met een luchtgekoelde 7,6 kWh sterke lithium-ion accu. De C-MAX Energi heeft met een volledig opgeladen accu een puur elektrische actieradius van maximaal 44 km, ideaal voor uitstootvrij woon-werkverkeer op korte afstand en gebruik in stadscentra. Het systeem laat de bestuurder vrij wanneer er puur elektrisch wordt gereden. De elektriciteit kan worden bewaard tot later, wanneer er bijvoorbeeld in de stad moet worden gereden. In volledig elektrische modus haalt de 88kW/120pk sterke elektromotor een topsnelheid van 137 km/u.

Aan het einde van de puur elektrische actieradius schakelt de auto automatisch over naar hybridemodus. Dan zorgt een 2.0-liter Atkinson-cycle benzinemotor voor de aandrijving. Deze is gekoppeld aan de elektromotor en een generator via een elektronisch bediende continu variabele transmissie. De plug-in hybride aandrijving heeft een systeemvermogen van 136kW/184pk en een topsnelheid van 164 km/u in hybridemodus.

Het intelligente informatiedisplay met EcoGuide biedt de bestuurder realtime informatie om zo efficiënt mogelijk met de C-MAX Energi plug-in hybride te kunnen rijden. Een efficiënte rijstijl wordt in het display aangegeven door groeiende blaadjes die weer vervagen wanneer de efficiëntie afneemt. De LED-verlichte laadaansluiting in het voorscherm aan de passagierszijde geeft middels een oplichtende ring de laadstatus aan. Bij gebruik van het reguliere (220V) stroomnet bedraagt de maximale laadtijd van een volledig lege accu maximaal 4 uur. Bij gebruik van een laadpaal van 16 Ampère wordt de laadtijd verkort tot maximaal 3 uur.

Ford werkt in Nederland samen met de ANWB om eigenaren van een C-MAX Energi plug-in hybride te voorzien van een laadoplossing. De ANWB verzorgt het gehele traject van intakegesprek tot de installatie van het laadpunt.

Eén na grootste ter wereld
Voor Europa is de plug-in hybride technologie nieuw, maar Ford bouwt in de Verenigde Staten al jarenlang geëlektrificeerde auto´s. Sinds de introductie van de Ford Escape Hybrid in 2004 heeft Ford inmiddels meer dan 500.000 hybrides, plug-in hybrides en volledige elektrische auto’s gebouwd. Daarmee is het merk de één na grootste producent van geëlektrificeerde auto's ter wereld. Van de C-MAX Energi zijn in de VS sinds oktober 2012 al zo´n 14.000 exemplaren verkocht. De C-MAX Energi plug-in hybride maakt deel uit van een Europese range geëlektrificeerde personenauto´s van Ford die tevens de Focus Electric en Mondeo Hybrid omvat.

7% bijtelling, netto vanaf slechts € 86,- per maand
Met een gemiddeld normverbruik van 2,0 liter benzine/100km en een gemiddelde CO2-uitstoot van 46 g/km is de C-MAX Energi de zuinigste Ford met benzinemotor in Europa. Daardoor komt hij in aanmerking voor slechts 7% fiscale bijtelling en is hij tot nader order vrijgesteld van wegenbelasting. Zakelijke rijders die deze auto ook privé gebruiken, betalen vanaf slechts € 86,- netto bijtelling per maand.

Categorie: