maandag, 18. augustus 2014 - 9:08 Update: 18-08-2014 13:40

Opvolger Fyra kampt ook met problemen

Opvolger Fyra kampt ook met nodige problemen
Foto: Archief FBF
Amsterdam

De kwaliteit van de IC Direct (voorheen Fyra) tussen Amsterdam en Breda laat een dalende lijn zien. Het aantal uitgevallen treinen per maand is sinds januari bijna verdrievoudigd, van iets meer dan 3% naar bijna 9%.

Daarnaast is ook nog eens ruim 6% van de treinen vertraagd. Deze schamele prestaties staan haaks op de toezegging die de NS bij het aanbieden van een alternatief voor het mislukte Fyra-project aan staatssecretaris Mansveld deed. De belofte “U kunt op ons rekenen” blijkt naar de mening van de Maatschappij Voor Beter OV een gotspe.

Ook in de toekomst zal de kwaliteit niet verbeteren, zo stelt Voor Beter OV. Immers, de NS zal ook de komende jaren de dienst op de HSL uitvoeren met TRAXX-locomotieven. Onlangs begon de eerste nieuwe TRAXX aan zijn proefritten in ons land. Juist de TRAXX-locomotieven blijken -gezien de zeer hoge uitvalcijfers- uiterst onbetrouwbaar te zijn, dus waarom de NS locomotieven heeft gekocht van een type dat heeft laten zien, niet betrouwbaar te zijn (of niet compatibel met de infrastructuur op de HSL), is volstrekt een raadsel. Ook de nieuwe TRAXX-locomotieven halen slechts een topsnelheid van een schamele 160 KM/h, dus echt lekker doorrijden op de HSL zit er ook niet in.

Voor Beter OV constateert dat de staatssecretaris zich door de NS een oor heeft laten aannaaien. Wilma Mansveld dient deze blunder te herstellen door de gemaakte afspraken met de NS open te breken. De treinpassagier, immers, betaalt voor het gebruik van de HSL tussen Schiphol en Rotterdam een extra duur kaartje, maar zit opgescheept met een waardeloos product. 

Onderstaand een overzicht van punctualiteit, vertraging en uitval van IC Direct, met vriendelijke toestemming van Failra/ICdefect.

Provincie:
Tag(s):