zaterdag, 20. juni 2015 - 9:11 Update: 20-06-2015 9:16

FNV sleept transportbedrijf Vos voor rechter om loondumping en concurrentievervalsing

FNV sleept transportbedrijf Vos voor rechter om loondumping en concurrentievervalsing
Foto: Archieffoto ter illustratie FBF
Utrecht

FNV Transport en Logistiek heeft transportbedrijf Vos uit Deventer, met vestigingen in Litouwen en Roemeniƫ, gedagvaard vanwege uitbuiting van Roemeense en Litouwse chauffeurs en concurrentievervalsing. Afgelopen jaar won FNV al een rechtszaak tegen Vos over het niet naleven van de cao bij chauffeurs in Nederlandse dienst.

De buitenlandse vestigingen van Vos tellen een paar honderd vrachtauto’s die in en vanuit Nederland rijden. De chauffeurs hiervan, die feitelijk voor het Nederlandse bedrijf werken, worden  betaald naar de minimumvoorwaarden uit het land van herkomst. Terwijl zij recht hebben op het Nederlandse cao loon. Dit was ook het oordeel van de rechter in een vergelijkbare zaak eerder dit jaar tegen Van den Bosch Transporten uit Erp.

Buitenlandse vakbonden en Inspectie SZW

FNV - stichting VNB onderzocht samen met Nederlandse vakbondsleden en de Roemeense chauffeursvakbond SLT de werkwijze van Vos en informeerde de buitenlandse chauffeurs over hun rechten. De Roemeense en Litouwse  vrachtauto’s komen vrijwel nooit in die landen. De chauffeurs komen met bestelbusjes naar Nederland en hebben verklaard dat ze hier onder druk worden gezet om rij- en rusttijdenwetgeving en cabotageregels te overtreden. De FNV beschikt inmiddels over een rapport van de Inspectie SZW, waaruit blijkt dat Vos de cao niet toepast bij de inzet van buitenlandse chauffeurs. Ook de Inspectie Leefomgeving en Transport, die verantwoordelijk is voor de rij- en rusttijden en cabotageregels, is een onderzoek gestart naar Vos.

Loondumping in de sector, maandsalaris van 217,- euro

Vos ging niet in op sommatiebrieven van de vakbond om de cao toe te passen. Edwin Atema van FNV – Stichting VNB: “ Het bedrijf speelt mooi weer. In een nieuwsbrief aan het personeel schrijft de directeur dat er veel meer tegen de negatieve imagovorming van de sector gedaan moet worden. Maar zijn handtekening staat onder de Roemeense arbeidscontracten waarin een bruto maandloon van 975 Roemeense Lei is opgenomen. Dat is omgerekend € 217,- loon voor een maand werken; leven in een vrachtauto en onder druk gezet worden om wet- en regelgeving te overtreden. Vos jaagt haar chauffeurs onder deze omstandigheden over de Nederlandse wegen met vrachtauto’s die een gewicht hebben van 50-ton. Geen wonder dat zelfs nette werkgevers bij ons klagen over de werkwijze van Vos.”

‘Overheid geeft verkeerd signaal’

Om de neerwaartse spiraal van loondumping, concurrentievervalsing en de negatieve imagovorming te stoppen zet FNV – VNB vol in op naleving van de cao en wetgeving. Dit om voor zowel werknemers als ook nette werkgevers een gelijk en eerlijk speelveld te creëren. Edwin Atema: “Een aantal weken terug sloot Vos zelfs een convenant met de belastingdienst. De overheid geeft hiermee een verkeerd signaal af door dit soort bedrijven te vertrouwen. De ene overheidsdienst verstrekt een rapport aan ons waaruit blijkt dat regels niet nageleefd worden en de andere dienst sluit met het bedrijf een convenant op basis van vertrouwen. Chauffeurs en werkgevers die op een eerlijke manier vechten om te overleven snappen daar niks meer van”.

FNV- VNB zal haar verder bevindingen in dit en overige dossiers rapporteren aan de Nederlandse en buitenlandse inspectiediensten en actief aandringen op hardere, snellere handhaving van de regels in de transportsector. Op 29 juni aanstaande staat Farm Frites transporteur Farm Trans voor de rechter. Ook bij dat bedrijf deed de inspectie op verzoek van FNV-VNB onderzoek naar de inzet van buitenlandse chauffeurs.