maandag, 29. juni 2015 - 19:47

'Tourstart levert Utrecht 34 miljoen euro op'

foto van Dom | fbf archief
Foto: fbf archief
Amsterdam/Utrecht

Op 4 en 5 juli vindt in Utrecht de Grand Départ van de Tour de France plaats. Dit betekent voor stad en land een mooi feest met veel positieve media-aandacht. Maar de Tourstart betaalt zich ook in klinkende munt uit. Overheid, sponsors, tourorganisatie, journalisten en wielerploegen brengen allemaal geld in het laatje.

Vooral de horeca profiteert, maar ook winkels en vervoersbedrijven boeren goed. De lokale bestedingsimpuls van de Tourstart bedraagt naar verwachting € 34 miljoen. Dit blijkt uit een vandaag verschenen publicatie van ING Economisch Bureau.

‘De Grand Départ is niet zomaar een feestje om de stad Utrecht in het zonnetje te zetten. De wereldwijde aandacht voor de stad is natuurlijk mooi, maar de Tourstart is ook een slimme investering. De extra bestedingen die het evenement losmaakt overtreffen ruimschoots de investeringen,’ aldus ING-econoom Edse Dantuma.

Bezoekers brengen het meeste geld in het laatje

De grootste bron van inkomsten voor de lokale economie vormen de uitgaven van bezoekers. Zowel op de dagen dat de Tour de stad aandoet, als op de dagen voorafgaand aan de start, wanneer tal van evenementen plaatsvinden. De meeste uitgaven zullen bezoekers in de lokale horeca doen, maar ook de detailhandel profiteert. Ondernemers spelen handig in op het feest door rond het evenement met speciale acties te komen. Hospitality-pakketten, zoals VIP-feestjes, en fanartikelen, zoals Grand Départ-mokken en fietsbellen, vinden gretig aftrek. Een lokale brouwerij verkoopt tourbier en vervoersbedrijven pikken ook een graantje mee.

€ 17,5 miljoen aan extra dagbestedingen

Ongeveer 900.000 wielerfans zullen Utrecht deze week bezoeken. De grootste toeloop zal komend weekend tijdens de Tourstart zelf plaatsvinden. In totaal komen de extra dagbestedingen van bezoekers over de 5 dagen dat de belangrijkste festiviteiten plaatsvinden, naar verwachting op € 17,5 miljoen uit. Met name de plaatselijke horeca en detailhandel profiteren van deze extra uitgaven. Bijna 50% van deze uitgaven gaat op aan eten en drinken in cafés en restaurants. Winkeluitgaven zijn goed voor bijna 20% van de uitgaven. Overnachtingen, merchandise en vervoer ieder voor ongeveer 10%.

Uitgaven aan overnachtingen bedragen € 2 miljoen

De 1.500 hotelkamers in de stad Utrecht zijn al maanden geleden volgeboekt en ook in de omgeving is geen hotelkamer meer te krijgen. Met de opkomst van online verhuur van particuliere kamers en woningen wordt de logiescapaciteit echter fors opgerekt. Ook zijn er vier speciale Tour-de-France-campings die aan duizenden kampeerders plaats bieden. De uitgaven aan overnachtingen komen uit op € 2 miljoen.

Totale bestedingsimpuls Grand Départ: € 33,7 miljoen

Per saldo komen de extra bestedingen van bezoekers, media, ploegen en tourorganisatie (ASO) op € 22,3 miljoen uit. Met daar bovenop de extra bestedingen vanuit de overheid en de ASO-fee daarvan afgetrokken komt de totaal verwachte bestedingsimpuls van de Grand Départ aan Utrecht op € 33,7 miljoen uit.

Provincie: