maandag, 9. november 2015 - 9:50 Update: 09-11-2015 12:17

Supermarkten stunten 38 procent vaker met vlees zonder keurmerk

Supermarkten stunten 38 procent vaker met vlees zonder keurmerk
Foto: Wakker Dier
Amsterdam

De zeven grootste supermarktketens hebben in het derde kwartaal 745 keer gestunt met vlees zonder dierwelzijnskeurmerk. Dat is 38% vaker dan in dezelfde periode in 2014. Alle zeven (AH, Lidl, Aldi, Jumbo, Plus, Dirk en Emté) maken zich schuldig aan deze stijging

Dit blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. De supermarkten stuntten het meest met industrievarken. Zo houden ze er een dubbele moraal op na: aan de ene kant saneren ze het industrievarken vanwege het slechte dierenwelzijn, aan de andere kant smeren ze hun klanten dit vlees steeds vaker aan. Het kiloknallen met vlees heeft vele negatieve gevolgen voor dier en boer. In januari stemde een meerderheid van de Tweede Kamer voor een einde aan het gestunt met vlees, omdat het verduurzaming remt en voedselfraude in de hand werkt. Wakker Dier vraagt de nieuwe staatssecretaris Van Dam om direct in te grijpen: “De supermarkten kiloknallen steeds harder. Ondertussen lijden de dieren en gaan boeren failliet”.

Steeds meer vleesstunts

De folders van de supermarkten staan vol met vleesaanbiedingen. Het waren er afgelopen kwartaal weer bijna anderhalf keer meer dan een jaar geleden. De stijging geldt voor alle supermarkten, en voor zowel varkens- en rundvlees als (plof)kip. De zeven supermarkten prezen het vlees in totaal 904 keer aan, waarvan 745 keer (82%) vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. 
Ook wanneer men de aanbiedingen van de eerste 3 kwartalen bij elkaar optelt, is er in 2015 veel meer gestunt dan in 2014, namelijk 27% meer. 

Emté dieronvriendelijkst

Emté heeft de dieronvriendelijkste folder: zij stuntten het meest met plofkip en hebben enorm vaak industrievarken in de aanbieding. Daarnaast stuntte Emté veel met rundvlees. Naast de meeste kiloknallers, had Emté het minst vaak vlees met een dierenwelzijnskeurmerk in de folder: slechts tweemaal wees de super haar klanten hierop. 

Varken is het haasje

Het gros van alle aanbiedingen betreft industrievarken. Dat is vreemd, want alle supermarkten hebben toegezegd per 1 januari aanstaande alleen nog maar varkensvlees te verkopen dat voldoet aan de eisen van 1 ster Beter Leven. Hiervan is in de reclamefolders echter nog niets te merken.

Steeds meer supers weren plofkip uit folder

118 keer stond plofkip in de folder. Dat is 55% meer dan in 2014. De aanbiedingen in 2015 waren afkomstig van Emté, Albert Heijn, Lidl en Plus. Lidl en Plus beloofden Wakker Dier recent om hiermee te stoppen. Jumbo, Dirk en Aldi weren plofkip al langer uit de reclamefolder. Van de 7 grote ketens gaan dus alleen Albert Heijn en Emté hier nog mee door.