maandag, 2. mei 2016 - 9:50

BMW Motorrad introduceert “Intelligent Emergency Call”

BMW Motorrad introduceert “Intelligent Emergency Call”
Foto: BMW
Den Haag

Snelle hulpverlening na een verkeersongeval kan levens redden, vooral als een motorrijder betrokken is. Daarom introduceert BMW Motorrad de optionele “Intelligent Emergency Call” die specifiek is ontwikkeld om zo snel mogelijk hulpdiensten in te schakelen in noodsituaties.

Snelle hulpverlening na een verkeersongeval kan levens redden, vooral als een motorrijder betrokken is. Daarom introduceert BMW Motorrad de optionele “Intelligent Emergency Call” die specifiek is ontwikkeld om zo snel mogelijk hulpdiensten in te schakelen in noodsituaties.

Een geïntegreerd eCall systeem kan het verschil betekenen tussen leven en dood. Zoals BMW in 2011 al aantoonde tijdens een pan-Europese eCall test, konden hulpdiensten 40 tot 50 procent sneller reageren dankzij een in het voertuig geïntegreerd eCall systeem. Volgens de Europese Commissie, die het onderzoek leidde, kan de toepassing van eCall per jaar zelfs 2.500 levens redden, terwijl 26 miljard euro aan kosten kan worden bespaard.

BMW introduceerde eCall in 1999 in Europa. In 2007 werd het veiligheidssysteem verbeterd en uitgebreid met een internationaal callcenter. Met ingang van 2018 is eCall verplicht in alle nieuwe auto’s. Dankzij de succesvolle samenwerking met BMW Automobielen verwacht BMW Motorrad het veiligheidssysteem vanaf 2017 als fabrieksoptie aan te kunnen bieden.

Locatiebepaling via GPS

Bij ongevallen en noodsituaties stuurt het intelligente eCall systeem – dat handmatig of automatisch wordt geactiveerd – de exacte locatie van het ongeval via GPS naar het gekwalificeerde BMW Call Center die vervolgens hulpdiensten inschakelt. Dankzij de gegevens over de locatie van het ongeval en de rijrichting kan de motorrijder sneller worden opgespoord in onoverzichtelijke situaties, bijvoorbeeld bij drukke knooppunten. 

Categorie:
Provincie: