maandag, 28. december 2009 - 10:27

Wat worden de trends in 2010?

Wat is ‘in’ en wat is ‘uit’ in 2010 als het om vrije tijd gaat? Na het succes van de vrijetijdstrends vorig jaar, dit jaar de tweede editie. Waar gaat de vrijetijdsbesteding na de crisis naar toe?

De consument wil gezellige, authentieke en innovatieve producten maar wel met een duurzaam randje. Kansen dus voor creatieve concepten in Nederland zoals boerderijlodges, Efteling Bosrijk, knusse B&B’s, historische Hoevelogementen, vernieuwende dierentuinen en glamping (glamour camping).

Ook entertainment in huis blijft groeien met de Wii, en online applicaties. Reizen we naar het buitenland? Dan met een lowcost airline en beleven we de bestemming als een ‘local’. De Vrijetijdstrends 2010 zijn de visies van trendwatcher en oprichter van Vrijtijdskennis.nl, Goof Lukken.

Vrije tijd in 2010- in het kort

In 2010 is in grote lijnen het volgende te verwachten rondom vrije tijd: We krijgen in het komende jaar opnieuw minder vrije tijd maar we genieten wel intensiever en frequenter. De aandacht voor Nederland en de bestemmingen rondom ons land (Europa) blijft groeien. De crisis heeft onze ogen voor het eigen land en dichtbij-bestemmingen geopend. Het is weer leuk in eigen land en binnenlandse vakanties zijn bovendien een stuk duurzamer.

We gaan vaker en korter op vakantie. Er worden nog meer dagjes uit gemaakt. Was 2009 al een zeer succesvol jaar voor pretparken als de Efteling (rond de 4 miljoen bezoekers…een absoluut record) ook dierentuinen bleven onverminderd populair. Vanaf komend jaar gaat de Efteling zelf het hele jaar open. Meer aanbod leidt veelal tot meer vraag. Dagjes uit kun je nu in ieder seizoen beleven. Of je maakt er zelf een korte vakantie (weekendje) van.

Politieke aandacht maar ook bedreigingen

De crisis zorgde ook weer voor politieke aandacht voor vrije tijd in Nederland. Dankzij staatssecretaris van Heemskerk, spint de binnenlandse vrijetijdsindustrie weer garen. Maar er liggen ook bedreigingen op de loer. De Nederlander kijkt meer TV, sport en speelt op de Wii of zelfs op de Ipod-touch/Iphone (met gratis apps). Funshoppen wordt steeds meer ‘kijken en niet kopen’ of 'kijken en online kopen'. Beleving moet dus zorgen voor de meerwaarde van een winkel of winkelstraat/centrum

De authentieke Local

Als we op reis naar het buitenland gaan, zoeken we een authentieke beleving en geen standaard toeristisch product. Er komt meer aandacht voor duurzaam reizen. Ook willen we de mensen van een bestemming leren kennen. Veel succes dus voor huizenruil (ook voordelig!) en sites als ‘like a local’. We willen de echte mensen van een streek ontmoeten. Zij laten ons de leuke en unieke plekjes van een stad of streek zien. En via internet houden we later weer met hen contact.

In en Uit in de vrije tijd van 2010

Daarnaast zijn er op het brede vlak van de vrije tijd diverse andere trends waar te nemen. “Deze laten zich het best vertalen in tegenstellingen, of wel in simpele ‘in’ en ‘uit’.”, aldus Goof Lukken. “De nuance is echter altijd breder en kan bediscussieerd en gemotiveerd worden”.
Categorie:
Tag(s):