dinsdag, 21. augustus 2012 - 10:50

Negen nieuwe stations en 100.000 extra treinritten

Lelystad

Reizigers en vervoerders zullen veel veranderingen en verbeteringen merken in de dienstregeling 2013. Dit blijkt uit de capaciteitsverdeling 2013 van spoorbeheerder ProRail. 35 vervoerders zullen 3,3 miljoen treinritten uitvoeren, een stijging van 100.000 treinritten ten opzichte van 2012.

De Hanzelijn, de nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle, komt in dienst en er worden negen nieuwe stations in de dienstregeling opgenomen. Arriva neemt vijf lijnen over in het oosten van het land en er zijn ingrijpende werkzaamheden aan de sporen bij de stations van onder andere Utrecht en Den Bosch.

ProRail heeft samen met NS, Arriva, Connexxion, Syntus, Veolia, DB Schenker en de andere vervoerders overeenstemming bereikt over de verdeling van de capaciteit op het spoor. De nieuwe dienstregeling gaat in op zondag 9 december 2012.

Hanzelijn

Na bijna zes jaar bouwen en testen is de nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle, geheel volgens afgesproken planning, gereed gekomen. Met ingang van 9 december wordt de nieuwe spoorlijn opgenomen in de dienstregeling van NS. De snelste verbinding van Noord-Nederland naar Amsterdam en Schiphol loopt dan via Lelystad en niet meer via Amersfoort en Utrecht. De reistijd zal circa tien minuten sneller zijn dan nu het geval is.

9 nieuwe stations

In de dienstregeling 2013 worden 9 nieuwe stations toegevoegd aan het Nederlandse spoorwegnet. Groningen Europapark, Almere Poort, Halfweg-Zwanenburg, Hengelo Gezondheidspark, Utrecht Leidsche Rijn (medio 2013), Hoevelaken en Maastricht Noord (medio 2013) zijn door ProRail gebouwd. Daarnaast worden er twee nieuwe stations, Dronten en Kampen Zuid, opgeleverd aan de Hanzelijn.

Reizigersvervoer

Bij de reizigersvervoerders zijn een aantal wijzigingen. Arriva neemt drie spoorlijnen in de Achterhoek over van Syntus (Zutphen-Winterswijk, Arnhem-Winterswijk, Arnhem-Tiel). Daarnaast gaat Arriva rijden op twee trajecten (Apeldoorn-Zutphen en Zwolle-Emmen) die voorheen door NS werden geëxploiteerd.

In de spits zal op dit traject tot Coevorden de frequentie worden verhoogd tot vier keer per uur. Hermes/Connexxion (onder de naam BRENG) is de nieuwe vervoerder op het traject Arnhem-Doetinchem en zal op dit traject samen met Arriva rijden. NS verhoogt per 9 december de frequentie op de lijnen Zwolle-Groningen, Zwolle-Leeuwarden, Deventer-Hengelo en Eindhoven-Sittard. Medio 2013 gaan ook meer treinen rijden tussen Woerden en Utrecht.


Werkzaamheden

In o.a. Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Breda en Zwolle wordt in de komende jaren intensief door ProRail gewerkt aan het spoor en stations. De stations en emplacementen worden geschikt gemaakt om meer reizigers te ontvangen en treinen te laten rijden. Vooral op en bij de stations Utrecht CS en Den Bosch zal in 2013 veel worden gewerkt.

In de drie noordelijke provincies is ProRail op diverse trajecten momenteel bezig met een ingrijpende opknapbeurt. In 2013 gaat de spoorbeheerder aan de slag op de baanvakken Heerenveen-Meppel, Zuidbroek-Nieuweschans, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Sneek en op het station Enschede.

Veiligheid en milieu

Naast ruimte voor reizigers en goederen moet er ook veilig kunnen worden gewerkt aan het spoor. Om de veiligheid voor baanwerkers verder te verhogen is besloten bepaalde werksituaties niet meer toe te staan (werken op een ‘eiland’ waar omheen de treinen blijven rijden) in de nieuwe dienstregeling. Dit heeft gezorgd voor veel aanpassingen in het verdelen van de capaciteit op het spoor maar heeft uiteindelijk geen effect gehad op de wensen van reizigers- en goederenvervoerders.

Ook is de nieuwe dienstregeling extra getoetst op spoorwegveiligheid; in het bijzonder ten aanzien van het risico op roodseinpassages rondom gepland onderhoud. De nieuwe dienstregeling is daarnaast getoetst op de nieuwe geluidwetgeving (de zogenaamde geluidproductieplafonds).
Provincie:
Tag(s):