zondag, 26. augustus 2007 - 17:55

Tricycle: modern, dynamisch en goedkoop!

Eindhoven

Je bent rond de twintig, hebt nog niet zo lang je rijbewijs en wilt niet afhankelijk zijn van de auto van je ouders. Voor een wat nieuwere auto heb je geen geld maar in dat oude autootje of op je brommer wil je ook niet meer gezien worden. Dan is er de tricycle. Een eigentijds, modern en goedkoop vervoermiddel, vooral bedoeld voor in de stad.

De tricycle laat zich het best omschrijven als een driewielige stadsscooter met dak. Het voertuig heeft van vele vervoermiddelen wat weg maar lijkt nog het meest op de BMW C1. De motorfiets met dak waarvoor geen helmplicht geldt kwam enkele jaren geleden op de markt. Deze tricycle verschilt echter op veel vlakken van de C1.

Doordat de tricycle drie in plaats van twee wielen heeft is rijbewijs B in plaats van A vereist. Ook is de maximum snelheid met 75 tot 80 kilometer per uur vrij beperkt. De tricycle heeft een typegoedkeuring gekregen zonder autogordels zodat het dragen van een gordel niet verplicht is.

Of de bestuurder daarmee een helm zou moeten dragen blijft onduidelijk. De betreffende wetgeving schept daarin eigenlijk geen duidelijkheid en lijkt niet voorzien in een voertuig als de tricycle. Voor driewielige motorrijtuigen zonder goedgekeurde autogordels zou in principe de helmplicht gelden. Deze bepaling lijkt echter bedoeld voor voertuigen als trikes en quads. De helmplicht geldt namelijk niet voor driewielige motorrijtuigen met vaste dakconstructie, deze horen voorzien van goedgekeurde gordels een typegoedkeuring te krijgen.

Het voertuig heeft echter in België een Europese typegoedkeuring gekregen en het lijkt erop dat onze zuiderburen andere regels hanteren voor dit soort aparte voertuigen. Voorlopig lijkt de onduidelijke regelgeving in het voordeel van de bestuurder. Zowel een helm als gordel worden in de praktijk niet gebruikt.

Iedereen die de tricycle voor het eerst ziet weet het eigenlijk wel; dit is echt een voertuig bedoeld voor in de grote stad. Voor terreinrijden is de tricycle inderdaad niet geschikt maar je kunt er natuurlijk wel prima mee buiten de stad komen. Doordat het voertuig harder kan dan de vereiste 60 kilometer per uur mag je er in principe ook autowegen en snelwegen mee op.

Wie zich echter met de maximum snelheid van 75 kilometer per uur tussen de voortrazende auto’s op de snelweg begeeft zal er vrij snel achter komen: dit is geen veilige situatie en hiervoor is het voertuig niet bedoeld. Corné van den Broek, directeur van het gelijknamige garagebedrijf in Roosendaal en enige importeur van de tricycle: “Mensen die hun tricycle bij ons in de showroom kopen, geven we altijd het advies mee om er niet de snelweg mee op te gaan�.

De politie sluit zich daarbij aan. “In principe mag je met dit voertuig inderdaad de snelweg op. Door het grote snelheidsverschil met het overige verkeer is er echter een grote kans dat u hinder of gevaar veroorzaakt. Een agent kan u dan wel verbaliseren op basis van artikel 5�, aldus woordvoerder Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke Politiediensten. “Men zal u begeleiden naar de eerstvolgende afrit en u verbieden nog verder te rijden via de snelweg. Wanneer u deze aanwijzing negeert pleegt u een misdrijf.� Zo waarschuwt hij.

Voor de snelweg mag de tricycle dan misschien niet geschikt zijn, in de stad kan hij prima mee met het overige verkeer. Met een cilinderinhoud van 150 cc trekt hij vlot op en kan het overige verkeer prima bijhouden. Doordat het voertuig niet veel groter is dan een grote bromscooter kunt u het in de meeste steden gemakkelijk in de fietsenstalling parkeren. Met tarieven van 50 cent tot een euro per dag bespaart u zo flink op uw parkeerkosten.

Is de beperkte snelheid van de tricycle misschien een nadeel, de lage kosten zijn een groot voordeel. Met een aanschafprijs van 1850 euro inclusief BTW is de tricycle ongeveer even duur als een bromscooter. U moet het voertuig dan echter wel zelf afmonteren en een kenteken aanvragen bij de RDW. Wie dit niet ziet zitten kan de tricycle voor 2500 euro gemonteerd en compleet met kenteken afhalen in Roosendaal. De meeste verzekeringsmaatschappijen rekenen rond de 15 euro per maand voor een allrisk-dekking van het voertuig. De te betalen belasting komt overeen met die van een motor, 64 euro op jaarbasis. Het voertuig rijdt op euro 95 en haalt een gemiddelde van 1 op 30.

De tricycle wordt gemaakt door het in het Chinese Yongkang gevestigde Xingyue Motor. In Nederland wordt de driewielige stadsscooter geleverd door het Belgische Miniracers.be. Garagebedrijf Van den Broek in het Brabantse Roosendaal is vooralsnog de enige Nederlandse dealer van het aparte voertuig.
Categorie:
Tag(s):