Zaterdag stelde NS-topman Wouter Koolmees dat de trein tientallen procenten duurder zou moeten worden in de spits omdat de trein te vol wordt. Duurdere spitskaartjes en goedkopere tickets in de daluren zou ervoor moeten worden dat reizigers hun reisgedrag veranderen.
Rover heeft weinig vertrouwen in deze oplossing. “Er zijn nu al allerlei voordelige dalurenabonnementen waarmee de rustige uren financieel aantrekkelijker zijn dan de spits”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Reizigers worden in de spits al genoeg gestraft met overvolle treinen, maar een leraar kan nu eenmaal niet kiezen hoe laat hij voor de klas komt staan. Met nog duurdere tickets tref je de mensen die hun werktijden niet zomaar kunnen aanpassen”.
Voor Rover is het belangrijk dat de trein voor iedereen betaalbaar blijft. De klimaat- en woningbouwopgave vraagt dat het gebruik van trein en bus juist moet groeien. Een extra korting in de rustige uren zou Rover daarom wil zien zitten. Daarnaast vindt Rover dat er gesprekken gevoerd moeten worden met werkgevers en scholen over het spreiden van les- en werktijden om de drukke spits te ontlasten.