donderdag, 28. april 2016 - 16:02 Update: 10-01-2024 18:58

De kracht van relatiegeschenken

De kracht van relatiegeschenken
Foto: freeimages.com
Tiel

Relatiegeschenken hebben een hoge waarde, zowel voor de gevers als de ontvangers. Ondernemingen kunnen met relatiegeschenken laten zien dat iedere klant wordt gewaardeerd en klanten waarderen het om gewaardeerd te worden met een leuk presentje.

Voor beide partijen leveren de relatiegeschenken voordelen op. Voor bedrijven liggen de voordelen op het vlak van communicatie, PR en marketing, terwijl klanten juist voordeel vinden in het feit dat zij praktische en / of leuke producten gratis krijgen.

Relationship management

Relatiegeschenken horen voor bedrijven thuis in hun relationship management. Als onderneming moet je de banden met je relaties voortdurend blijven aanhalen en versterken om te voorkomen dat de relaties kiezen voor een overstap naar de concurrent.

Met relationship management worden de banden versterkt, worden contacten steeds waardevoller gemaakt en wordt er aandacht besteed aan het onderhouden, uitbreiden en verzorgen van het klantenbestand. Een relatiegeschenk hoort hier goed in thuis, vooral omdat het een kosteneffectieve manier is om direct contact te leggen met de relaties.

Bewust kiezen

Het is heel belangrijk voor een bedrijf om de relatiegeschenken aan te passen aan de branche of om een relatiegeschenk te kiezen waarvan zeker is dat het effectief is. Relatiegeschenken als aanstekers bedrukken, blikopeners, handdoeken en bijvoorbeeld koffiemokken zijn gegarandeerd effectief. Dit zijn zaken die iedereen in huis heeft en wanneer het kapot is, dan wordt er een nieuwe aangeschaft.

Deze relatiegeschenken zijn dan ook veilig om aan te bieden aan klanten, ongeacht de branche waarin het bedrijf zich bevindt. Echter, een fles wijn is een mooi relatiegeschenk voor een wijnleverancier, maar voor een speelgoedwinkel is het toch minder passend. Een strandbal is leuk om als relatiegeschenk aan te bieden als reisorganisatie, maar niet als aanbieder van kantoorartikelen.

Wellicht bestaat de doelgroep dan uit personen die nooit aan de kust komen of op strandvakantie in het buitenland gaan. Het kiezen van een relatiegeschenk verdient dus zeker aandacht. Als ondernemer moet je er zeker van zijn dat je relaties het product ook echt gaan gebruiken.

Een groot effect tegen relatief lage kosten

Een relatiegeschenk, indien bewust gekozen, heeft een groot effect. Als leverancier van kantoorartikelen kan je bijvoorbeeld kiezen voor een notitieblok. Deze wordt gegarandeerd gebruikt. Het notitieblok wordt uiteraard bedrukt met je bedrijfsnaam, je logo, je contactgegevens of misschien wel een combinatie van meerdere van deze factoren. Iedere keer dat het notitieblok gebruikt wordt, wordt de relatie herinnert aan het bedrijf dat het notitieblok gegeven heeft.

Dit kan worden gezien als meerdere contactmomenten met dezelfde relatie, net zo lang tot het notitieblok op is. De relatie kan een notitie op het blok schrijven voor iemand anders en dit vel dus aan een ander geven. Hierdoor ontstaan er ook contactmomenten met anderen. Een goed passend relatiegeschenk is daarmee optimaal effectief.

Toch kan dit gerealiseerd worden tegen lage kosten. Van relatiegeschenken bestel je er als bedrijf vaak veel tegelijk. Afhankelijk van de grootte van je bedrijf bestel je er honderden of zelfs duizenden. Hoe meer je bestelt, hoe lager de kosten.

Relatiegeschenken worden daarnaast vaak lang gebruikt door de relaties, waardoor het effect lang doorwerkt. Hierdoor is een relatiegeschenk dus erg kosteneffectief. Het is een aanzienlijk goedkopere optie dan bijvoorbeeld Google AdWords, en klanten worden er natuurlijk veel blijer van.

De doelgroep echt bereiken

Relatiegeschenken worden in de regel ingezet om bestaande klanten te bedanken voor de relatie die is opgebouwd. Om hen een stukje waardering te laten zien voor hun bijdrage aan het succes en het voortbestaan van de onderneming. Het behouden van klanten is belangrijk, en het is voordeliger dan het werven van nieuwe klanten.

Als je een goed klantenbestand hebt, dan verdient dit dus volop de aandacht om deze ook zo te behouden. Het werven van nieuwe klanten komt op de tweede plaats. Relatiegeschenken zijn waardevol voor bestaande klanten. Het beïnvloedt hun gedachten over jouw onderneming op een positieve manier.

Dit zorgt er natuurlijk ook voor dat zij erover gaan praten. Zij willen anderen vertellen wat voor leuks zij ‘zomaar’ van jouw onderneming hebben gekregen. Dit levert je dus ook nog leuke reclame op. Dit lukt je maar moeilijk met andere vormen van aanspreken, zoals bijvoorbeeld middels drukwerk, mailings of open dagen.

Drukwerk kan in de prullenbak verdwijnen, klanten kunnen de mailings direct in de ‘ongewenste’ laten verdwijnen en een open dag kost vaak teveel tijd om naartoe te gaan.

Met een relatiegeschenk weet je dat je de doelgroep wel echt bereikt. Zo realiseer je een persoonlijke en directe connectie met je klanten, ben je zeker dat je het budget niet hebt uitgegeven aan iets dat achteraf nutteloos bleek en gaat er helemaal niets verloren van de boodschap die je over wilt brengen.

De meest populaire relatiegeschenken

Wanneer we kijken naar de mogelijkheden in de wereld van relatiegeschenken, dan zien we dat deze anno 2016 bijzonder breed is. Waar je twintig jaar geleden de keuze had uit een handjevol relatiegeschenken heb je nu de keuze uit een volwaardig assortiment.

Denk hierbij aan Lavista aan aanstekers bedrukken, paraplu’s, pennensets, wijnsets, textiel, keukenartikelen en autoaccessoires. Het is tegenwoordig dan ook helemaal niet moeilijk om een relatiegeschenk te vinden dat bij de branche (en dus de doelgroep) past, of dat gegarandeerd effectief is voor iedere relatie. Je kunt relatiegeschenken bestellen binnen ieder budget en bij de juiste leverancier kan je vrijwel ieder relatiegeschenk laten bedrukken met je bedrijfsnaam, je logo of bijvoorbeeld je website.

Bedrukte relatiegeschenken

Het is heel belangrijk om relatiegeschenken te laten bedrukken. Stel dat je aanstekers weggeeft als relatiegeschenk. Aanstekers worden over het algemeen veel uitgeleend. Daarnaast worden ze vaak meegenomen van huis, bijvoorbeeld naar het werk of naar de camping om de olielampen aan te steken.

De aansteker komt overal en wordt steeds door meerdere personen vastgehouden of gezien. Als er niets op de aansteker staat, dan is de aansteker niet meer dan een gebruiksvoorwerp. Het wordt gepakt en weer teruggelegd. Als er een bedrukking op de aansteker staat, dan wordt de vaste gebruiker van de aansteker steeds herinnert aan het feit dat de aansteker een cadeautje van het bedrijf is.

Daarnaast willen anderen altijd weten wat er op de aansteker staat. Zo zorgt de bedrukking ervoor dat de aansteker optimaal effectief is. Dit geldt natuurlijk voor alle relatiegeschenken. Bedrukking zorgt altijd voor extra succes en het hoeft zeker niet heel duur te zijn.

Aanstekers meest populair

De aanstekers behoren tot de meest populaire relatiegeschenken. Dit heeft meerdere redenen. Zoals gezegd komt de aansteker overal. Het is zeker niet zo dat aanstekers alleen door rokers gebruikt worden, want iedereen heeft op bepaalde momenten behoefte aan een vuurtje. Aanstekers komen overal en worden door iedereen wel gebruikt.

Daarnaast zijn aanstekers verkrijgbaar in de meest uiteenlopende soorten, maten en vormen. Bedrijven kunnen kiezen voor de traditionele aansteker, maar ook voor een uiterst uniek exemplaar dat nog meer de aandacht trekt.

Toch blijft de aansteker een relatief klein en eenvoudig product, waardoor het binnen ieder budget past. Naast de aansteker zijn ook de pennensets, de memoblokken en de agenda’s / kalenders ook bijzonder populair als relatiegeschenken.

Maatwerk relatiegeschenken

Een relatiegeschenk is maatwerk wanneer je kiest voor een relatiegeschenk waarmee je echt indruk wilt maken op je relaties. Gelukkig zijn er meer dan voldoende mogelijkheden. Je kunt een relatiegeschenk kiezen, zoals bijvoorbeeld een aansteker, en zelf de kleur bepalen.

Zo kan je de kleur aanpassen op de zakelijke huisstijl. Vervolgens kan je zelf een ontwerp aanleveren voor de bedrukking. Laat de aansteker voorzien van je websitevermelding, van je bedrijfsnaam of van het bedrijfslogo. Maak de aansteker herkenbaar, zodat deze voortdurend gelinkt wordt aan jouw onderneming. Zo heb je altijd een krachtig en effectief relatiegeschenk in handen.

Lavista Relatiegeschenken B.V.
Morsestraat 11 T
4004 JP Tiel
Telefoon: 0344-745109
Telefoon oud:  072-3030100 (wel bereikbaar)
E-mail: verkoop@lavista.nl Website: www.lavistarelatiegeschenken.nl

 

Categorie:
Provincie: