donderdag, 9. juni 2016 - 11:32 Update: 09-06-2016 12:55

Worden we straks allemaal pakketbezorger?

Worden we straks allemaal pakketbezorger
Foto: Archieffoto ter illustratie FBF
Rotterdam

Online verkopers sturen nog steeds vooral grote bestelbussen op pad om kleine pakketten te bezorgen bij hun klanten. En dat is relatief duur en vervuilend. Onderzoekers van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) ontwikkelden een systeem waarmee klanten die een fysieke winkel bezoeken op weg naar huis tegen een vergoeding pakketjes kunnen bezorgen die besteld zijn door online klanten.

Door de bestemming van de pakketjes slim te koppelen aan de route die de klant rijdt, kan het bedrijf zijn pakketjes minder vervuilend bezorgen en de variabele bezorgkosten met 25 procent terugbrengen.

Bij steeds meer webshops kunnen klanten hun online aankopen ophalen bij een afhaalpunt of in een fysieke winkel. Onderzoeker Alp Arslan vroeg zich af of het mogelijk zou zijn om klanten die hun bestelling ophalen in een winkel, tegen een vergoeding online bestelde pakketten te laten bezorgen bij klanten die bij hen in de buurt wonen, of op de route naar huis.

De totale gereden afstand voor het bezorgen van pakketten zou zo kunnen worden verminderd. Met de flexibiliteit van een dergelijk systeem zouden online retailers bovendien makkelijker pakketjes binnen een paar uur na bestelling bij klanten af kunnen leveren. Deze ‘same-day deliveries’ worden steeds populairder bij klanten.

Op weg naar huis

Om dit idee te toetsen ontwikkelde Arslan samen met collega-onderzoeker Niels Agatz een algoritme dat pakketjes kan koppelen aan de juiste bezorger, ook als er continu nieuwe bestellingen bijkomen en mensen zich last-minute aanmelden als bezorger. In de praktijk zou zo’n systeem van ‘real-time’ koppeling van pakketjes aan bezorgers overigens prima met behulp van een mobiele app kunnen gebeuren, zeggen de onderzoekers.

Rotterdam

Arslan en Agatz vermoedden dat deze ‘crowdsourcing’ van pakketbezorging vooral goed kan werken in dichtbevolkte stedelijke gebieden. Daarom zetten ze het algoritme aan het werk in een simulatie voor de stad Rotterdam. Zo onderzochten ze hoeveel klanten er nodig zijn om het systeem goed te laten werken. In hun berekeningen gingen ze uit van een kleine vergoeding voor de klant, bijvoorbeeld 1 euro per pakketje. Ook hielden ze rekening met de kosten van het inzetten van de traditionele bestelbus als er geen klanten zijn die een pakket op een bepaald adres willen bezorgen.

Ook bezorgen op de fiets

In het meest optimistische scenario dat de onderzoekers opstelden waren bezorgers bereid om vier extra tussenstops te maken. Er zijn dan 150 bezorgers beschikbaar voor elke 100 pakketten. Onder deze ideale omstandigheden zou het collectief van bezorgende klanten 25 procent minder kilometer afleggen dan een traditioneel bestelbusje. Maar ook in de conservatievere scenario’s met minder bezorgers en tussenstops zijn besparingen mogelijk in de bezorgkilometers, zo bleek uit de resultaten.

Dat is niet alleen een enorme vermindering van de transportkosten, zeggen de onderzoekers, maar het milieu in stedelijke gebieden zou ook flink profiteren van dit ‘crowdsourcen’ van pakketbezorging, vooral omdat het model ook prima werkt met fietsen, scooters of zelfs het openbaar vervoer.

Categorie:
Provincie: