vrijdag, 22. juni 2007 - 10:33

Vrachtwagen met 'toeter' achterop tot 15% zuiniger

Delft

Ingrepen aan de achterkant en onder een vrachtwagen kunnen het brandstofverbruik tot vijftien procent terugdringen. Dat stellen Delftse aerodynamica-onderzoekers in het nieuwe nummer van Delft Integraal. Binnenkort testen ze op de weg het effect van een 'toeter' achterop een truck.

Vrachtwagens zijn energieslurpers door hun gebrek aan aerodynamica. Slecht voor het milieu en voor de portemonnee van de vervoerder. Toeters en vleugels aan de achterkant en ingrepen onder de vrachtwagen kunnen volgens de Delftse onderzoeker ir. Gandert van Raemdonck het brandstofverbruik van de wagens tot vijftien procent terugdringen.

Er bestaan al veel maatregelen om de voorkant aerodynamischer te maken. Maar aan de achterkant van de 'doos op wielen' is nog veel te doen voor een betere geleiding van de lucht.

Zog
Een groot deel van de luchtweerstand die een vrachtwagen ondervindt, wordt veroorzaakt door het zog. Aan de achterkant, daar waar de rijdende vrachtwagen net weg is, ontstaat kort een vacuüm. Lucht stroomt al snel in dat 'gat' en achter het voertuig ontstaan twee in tegengestelde richting draaiende wervels en allerlei rommelige stromingen eromheen. In dit zogenoemde zog heerst een onderdruk, waardoor het de vrachtwagen als het ware naar achteren trekt. Dit effect wordt groter naarmate de vrachtwagen sneller rijdt.

Toeter
‘Hoe kleiner dat zog, hoe beter’, aldus Van Raemdonck. Hij zocht in patenten en publicaties van de afgelopen honderd jaar naar manieren om het zog te verkleinen. Eén van die oplossingen is de boat tail, een soort afgestompte pyramide achterop de vrachtwagen. ‘Het werkt eigenlijk hetzelfde als een fietshelm die naar achteren in een punt loopt’, vergelijkt Van Raemdonck. In de windtunnel waren de resultaten van de boat tail veelbelovend. Van Raemdonck bouwde de 'toeter' al op een trailer en hoopt hem binnenkort op de weg te kunnen testen.
Categorie:
Tag(s):