vrijdag, 5. februari 2016 - 14:28 Update: 06-02-2016 18:24

Consument steeds vaker op zondag naar de supermarkt

Supermarkten zien in 2015 zondagomzet stijgen met ruim 20 procent
Foto: Archief EHF
Amstelveen

In 2015 zagen de supermarkten hun zondagomzet groeien naar 1,41 miljard. 'Dit is een stijging van 21% ten opzichte van 2014', meldt GfK vrijdag.

'Ruim 2 op 3 huishoudens doen per jaar bijna 9 keer boodschappen op zondag. Vooral de jongeren, alleenstaanden en tweeverdieners, maken gebruik van de zondag opening. In alle regio’s groeit het zondagaandeel. De huishoudens in het Noorden en Oosten maken minder gebruik van de zondagopening dan die in de Randstad en het Zuiden', aldus GfK.

Lager omzetaandeel van de vrijdag & zaterdag

Door de groei van de zondag omzet is het omzet aandeel van de vrijdag en zaterdag afgenomen (46% in 2012 en 42,6% in 2015). De vrijdag en zaterdag blijven echter nog wel de twee belangrijkste omzetdagen.

Stabilisatie omzetgroei januari 2016 

De omzet van de Nederlandse supermarkten in januari is stabiel gebleven met 2,61 miljard (-0,1% t.o.v. januari 2015). De gemiddelde omzet per kassabon daalde met -1,9% naar 22,03 euro. Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg echter met bijna 2%. 

De stabilisatie van de supermarktomzet in de eerste maand van 2016 wordt mede veroorzaakt door een verschuiving van de oud & nieuw omzet. Wordt de verschuiving van deze oud & nieuw omzet buiten beschouwing gelaten, dan is de omzet in januari licht gestegen met 0.6%.

Categorie:
Provincie: