Albert Heijn rekent op het begrip en medewerking van haar andere klanten voor dit besluit en vraagt hen nadrukkelijk om op andere tijden boodschappen te doen.
Al eerder nam Albert Heijn verschillende maatregelen om te zorgen dat Nederland veilig boodschappen kan doen, in het belang van klanten en medewerkers. Eind vorige week riep de supermarktketen klanten op zo veel mogelijk handscanners te gebruiken en bij zelfscankassa’s af te rekenen. Ook vroeg het bedrijf alleen nog maar met pinpas en mobiele telefoons te betalen.
Afstand houden
Vanaf deze week is het bedrijf druk om de kassa’s en servicebalies van al zijn supermarkten te voorzien van plexiglas scheidingswanden, om te zorgen voor een veilige werkplek voor caissières en een veilige winkelomgeving voor klanten.
Ook vraagt Albert Heijn klanten om bij de kassa’s minimaal anderhalve meter afstand tot elkaar te houden, in lijn met het advies van het RIVM. Daarvoor brengt de supermarktketen op dit moment bij iedere kassa afstandsstrepen op de vloer aan.
Albert Heijn doet bovendien een dringend beroep op klanten om ook minimaal anderhalve meter afstand te houden tot vakkenvullers en overige medewerkers. Meer dan 100.000 medewerkers werken op dit moment met man en macht om iedereen te voorzien van de dagelijkse boodschappen. Albert Heijn vraagt iedereen hen de ruimte te geven om veilig te kunnen werken.