dinsdag, 8. maart 2016 - 13:49

Vooral vrouwen winkelen minder voor kleding en schoenen

Vooral vrouwen winkelen minder voor kleding en schoenen
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Amsterdam

De Nederlandse markt voor kleding en schoenen is in de afgelopen maanden behoorlijk wakker geschud. De consument is steeds minder gaan uitgeven en dat heeft zichtbaar effect gehad op de positie van retailers in deze sector. Evenals het verder verschuiven van bestedingen in de winkelstraat naar bestedingen online.

Gebaseerd op cijfers over on- en offline koopgedrag blijkt dat een gemiddelde koper van kleding en schoenen in 2015 1% minder uit gaf. In 2014 was de gemiddelde bezuiniging op kleding en schoenen 4%. Door een lichte toename in het aantal kopers van kleding en schoenen bleef de totale markt in 2015 stabiel. De bestedingen zijn echter wel op een andere manier verdeeld. Offline aankopen zijn in 2015 met 2% gedaald, terwijl online aankopen met 15% gestegen zijn. Het online aandeel binnen de markt voor kleding en schoenen komt daarmee voor 2015 uit op 16%.

Ook zien we dat onderliggende segmenten andere groeicijfers kennen. De markt voor damesbovenmode, de grootste markt binnen de fashion markt, is in 2015 met 1% gedaald, terwijl de markt voor herenmode juist met 2% is gegroeid. Toch was 2015 niet voor alle retailers kommer en kwel. Van de top 20 retailers in de markt voor kleding en schoenen hebben 12 retailers beter gepresteerd dan het marktgemiddelde. In deze groep bevinden zich spelers uit diverse segmenten: zowel de boven- als de onderkant van de markt en zowel online- als offline- en multichannel spelers.

 

Categorie: