zaterdag, 25. juni 2016 - 10:36 Update: 26-06-2016 11:32

Aldi en Lidl krijgen flink wat A-merken in de schappen

'A-merken van Unilever nu ook te koop bij Aldi'
Foto: Archief EHF
Utrecht

Vanaf donderdag verkoopt Aldi ook Unilevermerken als Blue Band, Unox, Calvé en Lipton.

Door een nieuwe deal gaan de producten structureel onderdeel worden van het assortiment van Aldi, zo heeft een woordvoerder aan RTL Nieuws laten weten na berichtgeving in het Financieele Dagblad. Tegenover de omroep wijst Koen de Jong van huismerkenadviseur IPLC erop dat het een risico is om als A-merk je producten te verkopen bij prijsvechters.

Als deze producten voor een veel lagere prijs (en marge) worden verkocht bij Aldi of Lidl of een andere prijsvechter, kopen klanten veel minder A-merken bij reguliere supermarkten, met als gevolg dat straks ook de reguliere supermarkten de prijzen naar beneden willen hebben, wat voor Unilever een flink margeverlies kan betekenen.

Aldi zal zo'n 40 verschillende A-merken gaan verkopen, daarmee wil de supermarktketen voorkomen dat klanten ook nog even langs de concurrent gaan voor hun geliefde A-merk. Prijsvechters als Aldi, Lidl, Big Bazar en Kruidvat verkochten al vaak weleens klein aantal producten van Unilever, maar dat waren vaak restpartijen, die met hoge kortingen werden verkocht.

Unilever heeft laten weten deze stap te nemen om een nieuwe doelgroep te kunnen bereiken, zo meldt de omroep. Er zullen voor een groot deel wel andere verpakkingen worden gebruikt. Het gaat dan vooral om de omvang: grotere blikken soep en grotere pakken wasmiddel.

Categorie:
Tag(s):