De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in juli. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 5,2 procent hoger dan in juli 2018.
Non-foodwinkels zetten bijna 3 procent meer om
De omzet van de winkels in non-food groeide in juli met 2,9 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2,3 procent hoger dan een jaar eerder.
De winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseerden in juli de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in recreatie-artikelen en de winkels in schoenen en lederwaren was hoger dan een jaar eerder. De drogisterijen, de kledingwinkels en de winkels in consumentenelektronica en witgoed hebben in juli minder omgezet.
Winkels in voedingsmiddelen zetten ruim 1 procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in juli 1,4 procent meer omgezet dan in juli 2018. Het volume kromp met 0,5 procent. De omzet van de supermarkten lag 1,7 procent hoger, die van de speciaalzaken was 0,8 procent lager dan een jaar eerder.
Online omzet ruim 15 procent hoger
De online omzet was in juli 15,4 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 14,8 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 16,3 procent.