vrijdag, 29. juli 2016 - 9:09 Update: 29-07-2016 9:26

Minder kiloknallers in supermarkten maar bij marktleiders juist meer

Minder kiloknallers in supermarkten maar bij marktleiders juist meer
Foto: Archief EHF/ foto ter illustratie
Amsterdam

In de eerste helft van 2016 is het aantal kiloknallers met 6% gedaald, vergeleken met diezelfde periode vorig jaar. Maar nog altijd 3 op de 4 aanbiedingen is een kiloknaller, zo blijkt uit de halfjaarcijfers van de Foldermonitor van Wakker Dier.

De daling is vooral te danken aan Dirk, Coop, Deen en Plus, opvallend genoeg niet aan de marktleiders Albert Heijn en Jumbo. Zij stuntten als enige supermarktketens juist veel vaker met keurmerkloos vlees, respectievelijk 30% en 75% meer. Wakker Dier is zeer teleurgesteld dat de twee grootgrutters meer zijn gaan stunten met dierenleed. Wakker Dier: 'Laat de marktleiders een voorbeeld nemen aan Plus die haar klanten vaker wijst op biologisch vlees.' 

Vooral varkens een beetje beter leven

Naast een lichte daling in kiloknallers, kan Wakker Dier meer goed nieuws rapporteren: een gigantische toename in aanbiedingen voor vlees mét een dierenwelzijnskeurmerk. Het aantal aanbiedingen met 1 ster Beter Leven van de Dierenbescherming is in het eerste halfjaar van 2016 bijna 3,5 keer hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Deze stijging is zichtbaar bij alle supermarktketens en betreft voornamelijk varkensvlees met 1 ster. 

Vleeswaren lopen achter 

De verschuiving richting minder kiloknallers en meer vlees met dierenwelzijnskeurmerk is sterker bij vers vlees − vlees voor de avondmaaltijd – dan bij vleeswaren. Bij de vleeswaren is in het eerste half jaar van 2016 maar liefst 85% van de aanbiedingen een kiloknaller. Dit is een verbetering ten opzichte van 2015 toen nog 95% geen keurmerk droeg, maar een aanzienlijk slechtere score dan bij het verse vlees waar 67% van de aanbiedingen een kiloknaller is.

Meer vlees in de folders

Het percentage kiloknallers daalde van 90% naar 75%. Nog altijd 3 op de 4 vleesaanbiedingen zijn dus kiloknallers. De stijging van het aantal aanbiedingen met 1 ster Beter Leven is veel groter dan de daling van het aantal kiloknallers. Hierdoor waren er in de eerste helft van 2016 in totaal veel meer aanbiedingen voor vlees dan in diezelfde periode een jaar eerder. 

Mondjesmaat meer aandacht voor écht beter vlees

Het aantal aanbiedingen van écht diervriendelijker vlees zoals met het biologisch keurmerk, 2 of 3 Beter Leven sterren steeg met 68%. Deze keurmerken nemen nu gezamenlijk 3,5% van het totaal aantal vleesaanbiedingen in beslag. In 2015 was dit 2,4%. Supermarkt Plus laat in dit segment de grootste stijging zien. Jumbo, Emté, Coop, Dirk, Vomar en Aldi zijn de grote achterlopers; zij hebben amper vlees met 2 of 3 Beter Leven sterren in de aanbieding. 

Categorie:
Provincie: