Zo zetten ze met iedere kiloknallerstunt de Beter Leven boer aan de kant en houden ze het dier opgesloten in de stal. Ook zorgt het voortdurende gekiloknal voor een hoge prijsdruk in de keten, met misstanden zoals in slachterij Tielt als gevolg. Wakker Dier: “Onze campagne tegen kiloknallers gaat door tot supermarkten de folder gebruiken om dierenwelzijn te promoten in plaats van met dierenleed te stunten.”
Percentage kiloknallers daalt tergend langzaam
De 12 grootste supermarkten hebben gezamenlijk 4.709 keer vlees met korting aangeboden in de folders van de afgelopen vier maanden. Dat zijn er bijna 200 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Het gros van de aanbiedingen betrof keurmerkloos kiloknallervlees: 3.200. Dat is 69 procent van de aanbiedingen. Het aandeel kiloknallers daalt tergend langzaam: een daling van 7 procent met het jaar ervoor. Slechts 180 keer droeg een aanbieding 2 of 3 Beter Leven sterren of het biologisch keurmerk. Jumbo is het slechtst bezig. Zij laat als de enige supermarkt géén daling zien in het percentage kiloknallers.