woensdag, 20. januari 2016 - 19:28 Update: 21-01-2016 11:27

Wiskundige berekeningen en computersimulaties bewijzen bestaan negende planeet

Onderzoekers vinden bewijs negende planeet
Californië

Onderzoekers van Calltech in Calafornië zeggen bewijs te hebben gevonden dat er een negende planeet in ons zonnestelsel bestaat. De planeet zou de massa hebben van ongeveer 10 keer die van de aarde.

Onderzoekers, Konstantin Batygin en Mike Brown, ontdekten het bestaan ​​van de planeet door middel van wiskundige modellen en computersimulaties, maar hebben de planeet nog niet waargenomen.

‘Dit zou de negende echte planeet in ons zonnestelsel zijn,’ zegt Brown, hoogleraar Planetaire Astronomie. ‘Er zijn nog maar twee echte planeten waargenomen sinds de oudheid, en dit zou de derde te zijn. Het gaat om een vrij aanzienlijk deel van ons zonnestelsel en dat er nog steeds nieuwe planeten worden ontdekt is behoorlijk spannend.’

Batygin en Brown beschrijven hun werk in het huidige nummer van de Astronomical Journal en laten zien hoe Planet Nine een aantal mysterieuze kenmerken van het gebied van ijzige objecten en puin voorbij Neptunus bekend als de Kuipergordel helpt te verklaren.

"Hoewel we in eerste instantie nogal sceptisch waren dat deze planeet zou kunnen bestaan, worden we er steeds meer van overtuigd dat het daar is," zegt Batygin, een assistent-professor van de planetaire wetenschap. ‘Voor het eerst in meer dan 150 jaar, is er solide bewijs dat de huidige planetaire telling van het zonnestelsel onvolledig is.’