zondag, 18. oktober 2015 - 17:14 Update: 18-10-2015 20:54

Zonneauto TU Delft behaalt 3e plek op 1e racedag Australië

 Zonneauto TU Delft behaalt 3e plek op 1e racedag Australië
Foto: TU Delft
Delft/Darwin

Na de eerste racedag van de World Solar Challenge in Australië, staat het Nuon Solar Team derde in het klassement. Dit meldt de TU Delft zondag.

'Na op de 18e plaats gestart te zijn in Darwin begonnen wij aan een ware inhaalrace. Nuna8 haalde de eerste drie uur 11 zonneauto’s in. In de laatste minuten van de eerste racedag reden wij ook het team van de TU Twente voorbij', aldus de TU Delft.

Om 17.00 Australische tijd klonk op Stuart Highway het sein dat de eerste racedag voorbij is. Alle teams haalden hun auto van de weg om hun kamp op te slaan in de outback. De teams in de top vijf kamperen dicht bij elkaar. Tussen het Nuon Solar Team en koploper Michigan uit de Verenigde Staten zit slechts zeven minuten tijdsverschil. Tussen Nuna8 en het team van Twente zit slechts één minuut. Het Japanse team Tokai staat als tweede in het klassement.

Bermbranden 

Het Nuon Solar Team startte zondagochtend in het Australische Darwin op de achttiende plek. Coureur Tim van Leeuwen haalde maar liefst elf auto’s in en kwam als vijfde aan bij de eerste tussenstop. Het rijden werd bemoeilijkt door de bermbranden, een bekend verschijnsel in het warme en droge Australië. De rook heeft effect op de hoeveelheid energie die het zonnepaneel van de auto kan opnemen.

Daarom moet de coureur goed op de racesnelheid passen om te voorkomen dat de accu te snel leeg raakt. Coureur Toine Urlings nam het laatste kwartier racen op de eerste racedag voor zijn rekening: “Het waren superspannende laatste minuten vandaag. Het lukte gelukkig toch nog om de zonneauto Red One van Twente in te halen!”

Risicovolle inhaalacties

De inhaalrace van het Nuon Solar Team is niet zonder gevaren. De race vindt plaats op Stuart Highway, een tweebaansweg die vooral door enorme ‘roadtrains’ –meerdere trucks achter elkaar- wordt bereden. Een zonneauto van slechts 150 kilo, die ook nog eens laag op de weg ligt, is dan enorm kwetsbaar. 

Voor onze coureurs is het een kunst om de wagen recht en het hoofd koel te houden. Dat laatste valt niet mee met tempraturen die oplopen tot  wel 45 graden Celsius in de nauwe cockpit van Nuna8. In de bodem zit een gaatje om het zweet van de coureurs af te voeren. Daarnaast drinken onze coureurs anderhalve liter water in ongeveer drie uur tijd om uitdroging tegen te gaan.

Categorie:
Provincie: