donderdag, 14. oktober 2021 - 10:57 Update: 14-10-2021 11:24

Neprecensies bij webwinkels en digitale platformen worden in 2022 verboden

Foto van online shoppen en betalen | Archief EHF
Foto: Archief EHF
Den Haag

Er komt in 2022 een verbod op het (laten) plaatsen bij webwinkels en digitale platforms van valse consumentenbeoordelingen. Dat staat in het Wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming dat minister Stef Blok (Economische Zaken en Klimaat) donderdag, mede namens minister Sander Dekker (Rechtsbescherming), naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Betaalde reclames

Bij zoekresultaten moet bovendien altijd duidelijk worden gemaakt dat het betaalde reclames betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen. Webwinkels én online platforms krijgen daarnaast de verplichting om consumenten uitgebreider te informeren over bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid voor het afhandelen van defecten. 

Tegelijkertijd in hele EU

Dezelfde regels moeten uiterlijk eind mei 2022 tegelijkertijd in de hele EU worden toegepast, zodat consumenten overal dezelfde bescherming hebben. De regels gelden ook bij het doen van online aankopen over de grens. Consumentenbeoordelingen moeten door handelaren eerst op echtheid worden gecontroleerd, voordat deze mogen worden geplaatst als recensie of aanbeveling

Volledig en duidelijk informeren van de consument

Minister Stef Blok (EZK): 'Er is online nog een wereld te winnen als het gaat om het volledig en duidelijk informeren van de consument. Dat geldt ook voor de aanpak van misleiding. Een uitgebreide modernisering van de consumentenbescherming en de handhaving daarvan, is hard nodig. Zo zorgen we ervoor dat consumenten beter op de hoogte zijn van de voorwaarden bij het doen van aankopen of het sluiten van een contract. Daarmee beogen we ook duidelijk te maken waar een consument terecht kan bij defecten of bij het retour sturen van een aankoop.'

Aangescherpte regels om consumenten duidelijker en eerlijker te informeren

Consumentenbeoordelingen moeten door handelaren eerst op echtheid worden gecontroleerd, voordat deze mogen worden geplaatst als recensie of aanbeveling. En er komt ook een verbod voor het tegen betaling door een ander laten plaatsen van valse consumentenbeoordelingen. Verkopers moeten bovendien de consument gaan informeren of, en zo ja hoe, zij controleren of reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gekocht.

Gepersonaliseerd prijsaanbod

Ook moeten zij aan de consument laten weten of die een gepersonaliseerd prijsaanbod krijgt, bijvoorbeeld doordat een algoritme bijhoudt wat de betreffende consument heeft gekocht en welke websites hij heeft bekeken. In de wetgeving zit bovendien een verbod om zoekresultaten weer te geven zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen.

Online platforms

Online platforms moeten consumenten laten weten wie verantwoordelijk is (verkoper of platform) voor de levering en het afhandelen van retourzendingen, zodat de consument weet wie hij moet benaderen bij problemen. Ook moet altijd duidelijk zijn hoe de volgorde wordt vastgesteld van het zoekresultaat dat de consument krijgt te zien op het online platform.

Categorie:
Provincie: