woensdag, 24. februari 2016 - 14:36 Update: 26-02-2016 18:13

Wachtkamer huisarts kan soms meeluisteren met gesprek patiënt

'Veel klachten over gebrek aan privacy bij huisarts'
Foto: Archief EHF
Den Haag

Ondanks dat consumenten zeer tevreden over hun huisarts zijn en hem zelfs een 8,2 geven als gemiddeld rapportcijfer zijn ze een flink stuk minder tevreden over hun privacy in de Nederlandse huisartsenpraktijken. Dit meldt de Consumentenbond woensdag die een enquête hield onder meer dan 6600 leden van het Consumentenbondpanel.

Gesprekken horen

Bijna 200 ondervraagden (3%) kunnen letterlijk de gesprekken opvangen tussen de arts en andere patiënten. Maar liefst 6 op de 10 panelleden kunnen gesprekken tussen patiënten en doktersassistentes woordelijk volgen. 

Geen aparte wachtruimte

Dat komt doordat de wachtkamer en de balie in veel huisartspraktijken in dezelfde ruimte zijn. Persoonsgegevens, klachten, medicijngebruik, diagnoses: veel privacygevoelige informatie wordt in het bijzijn van derden besproken.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Veel mensen vinden het erg onprettig om ongewild deelgenoot te zijn van andermans medische kwesties. Andersom is het gênant als medepatiënten jóuw gesprekken kunnen afluisteren.'

Trouw

De overgrote meerderheid van de panelleden zou zijn huisarts aanbevelen bij familie, vrienden of kennissen. Veelgenoemde positieve eigenschappen van de hoog scorende huisartsen zijn: deskundigheid, persoonlijke aandacht en goed kunnen luisteren.

'Tussen de oren'

Consumenten zijn ook trouw aan hun huisarts. Bijna de helft (44%) blijft 15 jaar of langer bij dezelfde huisarts. Zeker 1 op de 10 overstappers is weggegaan uit onvrede met de gang van zaken in de praktijk, 1 op de 6 ondervraagden twijfelt weleens aan de deskundigheid van zijn huisarts en 1 op de 3 voelt zich niet altijd serieus genomen. Bijvoorbeeld omdat de huisarts zegt dat het wel 'tussen de oren zal zitten'.

Categorie:
Provincie: