woensdag, 10. juni 2009 - 10:30

60% vakantiegangers belt direct na aankomst met thuisfront

‘Hoe is het weer; is er nog nieuws; hoe is het met de poes?’ Tweederde van de Hollandse vakantiegangers belt direct weer naar huis bij aankomst op de plek van bestemming.

Niet alleen om naar de thuisblijvers te informeren, maar vaak ook om even door te geven hoe prachtig de omgeving of het weer is. Een enkeling (7%) kan niet wachten en belt onderweg al.

Daarbij voelen vrouwen zich meer geroepen dan mannen om even de ouders in te lichten (46% tegenover 38%). Weinig mensen zijn op de hoogte van de werkelijke kosten van mobiel bellen vanuit het buitenland: slechts 3% schat dit goed in, het merendeel zat ver boven het werkelijke bedrag, zo blijkt uit onderzoek van KPN*.

Minder last van heimwee met de mobiele telefoon
Bijna alle Nederlanders (95%) nemen hun mobiele telefoon mee naar de vakantiebestemming. Een derde vindt het zelfs onverantwoord om de telefoon thuis te laten. Hiermee lijkt het oud-Hollandse gezegde ‘geen nieuws, goed nieuws’ niet meer op te gaan.

Ruim een kwart van de vakantiegangers zou zich verloren voelen zonder mobiele telefoon. Dit gevoel is sterker bij vrouwen dan bij mannen (35% tegenover 19%). Voor 3% van de ondervraagden is de mobiele telefoon zelfs zo belangrijk dat een campingplaats met goed bereik belangrijker is dan een mooi uitzicht.

Sinds de komst van de mobiele telefoon hebben vakantiegangers minder last van heimwee: bijna een kwart mist het thuisfront minder dan vroeger.

Dit is m’n laatste muntje
Was je voorheen uitgepraat als je muntjes op waren in de buitenlandse telefooncel, sinds het gebruik van de mobiele telefoon worden gesprekken niet meer plotseling en voortijdig verbroken.

Desalniettemin blijkt uit het onderzoek van KPN dat de Nederlandse vakantieganger de gesprekken korter houdt dan in eigen land (80%), omdat hij denkt dat bellen in het buitenland erg duur is. Verder blijkt dat het merendeel (55%) van de Hollandse toeristen drie of meer minuten uittrekt voor een belletje, maar langer zou blijven hangen als het tarief lager was (54%).

Om op deze behoefte in te spelen heeft KPN vanaf 1 juni een gratis voordeelbundel ‘KPN OpReis’ geïntroduceerd, waarmee abonnees voor langere gesprekken goedkoper kunnen bellen binnen Europa. “Op deze manier kunnen mensen de mobiel in het buitenland net zo gebruiken als ze thuis doen, zonder aan het eind van de vakantie verrast te worden met een torenhoge telefoonrekening�, aldus Steve Hufton van KPN.

Harder praten om lange afstand te overbruggen
Hoewel de mobiel onmisbaar is op vakantie, zijn er ook ergernissen rondom het apparaat. Luid bellende buren vormen voor 9 op de 10 Hollandse vakantiegangers in het buitenland een grote bron van ergernis.

Maar eerlijk is eerlijk: 12% van de Nederlanders doet hier zelf ook aan mee. Bijvoorbeeld omdat de verbinding slecht is, maar ook omdat zij het gevoel hebben dat ze de lange afstand moeten overbruggen. Tot slot ergert het merendeel zich aan slecht of geen bereik (79%) en aan reisgenoten die continu met het thuisfront bellen (68%).

* Online onderzoek in opdracht van KPN uitgevoerd door Directresearch.nl in mei 2009 onder 620 Nederlanders in de leeftijd van 18 en ouder die in het bezit zijn van een mobiele telefoon en wel eens naar het buitenland op vakantie gaan.
Categorie:
Tag(s):