'Ik ben verheugd dat we na 65 jaar nu eindelijk over de A4 Delft Schiedam kunnen rijden. Vorige week kon iedereen nog hardlopen en fietsen op de nieuwe weg, vanavond rijden hier de eerste auto’s. We verwachten dat er dagelijks 128.000 auto’s gaan rijden over deze nieuwe weg. De A13 krijgt lucht en de regio heeft er een mooi ingepaste weg bij,' aldus minister Schultz van Haegen.
De nieuwe snelweg is een toonaangevend voorbeeld van de landschappelijke inpassing van de nieuwe rijksweg in de omgeving van Midden-Delfland. En is onderdeel van het programma ‘Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam (IODS)’, waarmee naast de aanleg van rijksweg A4 Delft-Schiedam is geïnvesteerd in de kwaliteit van Midden-Delfland en het stedelijk gebied tussen Schiedam en Vlaardingen. Door intensieve samenwerking is de snelweg aangelegd in de (half)verdiepte ligging, waardoor de weg vanuit het Midden-Delfland gebied nauwelijks te zien is. Deze bijdrage aan de kwaliteit van de leefomgeving is voor de IODS partners erg belangrijk.
Doorstroming
Door de grotere capaciteit tussen Den Haag en Rotterdam zal de reistijd afnemen. Wel verwacht Rijkswaterstaat dat weggebruikers moeten wennen aan deze nieuwe verkeerssituatie. Dit kan ertoe leiden dat afwisselend wel en geen files ontstaan op de A13 en de A4. Ook kan file ontstaan in de Ketheltunnel. In overleg tussen alle bestuurlijke partners, waaronder gemeente Schiedam en de Minister van Infrastructuur en Milieu, is afgesproken dat een Fileverplaatsingssysteem deel uitmaakt van de technische installaties in de Ketheltunnel. De technische installaties zorgen ervoor dat iedereen op een veilige manier gebruik kan maken van de tunnel. Zo voorkomt Rijkswaterstaat file in de tunnel en vermindert daarmee de kans op kop-staartbotsingen. De tunnels van Rijkswaterstaat behoren tot de veiligste van Europa.