dinsdag, 13. november 2007 - 13:46 Update: 13-11-2007 13:46
Ingebruikname aanbouw KNRM boothuis Callantsoog
Callantsoog
Op 17 november 2007 wordt de aanbouw van het boothuis van het reddingstation Callantsoog van de Koninkijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) officieel in gebruik genomen. Het bestaande
boothuis kon worden uitgebreid en gerenoveerd dankzij de vele grote en kleine giften en donaties van bedrijven en instellingen uit Callantsoog en omstreken.
In september 2005 werd de reddingboot Koen Oberman gedoopt. De reddingboot kon worden gebouwd dankzij de nalatenschap van de heer Oberman. Na afloop van de doop werd door de familie Oberman
spontaan een gift gedoneerd ten behoeve van de uitbreiding van het boothuis. Door de komst van de nieuwe en grotere reddingboot werd het bestaande boothuis uit 1986 te klein.
De vrijwillige bemanning en plaatselijke commissie van het reddingstation heeft de handen uit de mouwen gestoken om de aanbouw voor een groot gedeelte in eigen beheer te realiseren. Dat begon bij het ontwerp
door Jan Timmerman, tevens secretaris en penningmeester van het station. Timmerman heeft in de afgelopen jaren vele boothuizen en bemanningsverblijven voor de KNRM ontworpen.
In een groot aantal plaatsen aan de kust staan er karakteristieke en herkenbare verblijven voor de reddingboten en hun bemanningen die uit de pen van Jan Timmerman komen. Daarna werd het graafwerk, fundering,
metselwerk, vloer- en wandtegels, de technische installaties, het aftimmerwerk: alles werd gedaan door de eigen mensen. Naast de uitbreiding van het boothuis werd het bemanningsverblijf volledig gerenoveerd.
Achtergrondinformatie reddingstation Callantsoog
Het reddingstation Callantsoog beschikt over reddingboot Koen Oberman en ligt ingeklemd tussen de stations Petten en Den Helder. De 22 vrijwilligers bemannen een kusthulpverleningsvoertuig (KHV truck)
en een rupsvoertuig Challenger met daarop de reddingboot Koen Oberman van het type Atlantic. In 2006 voer het station 17 keer uit, waaronder voor de in zee gestorte J-SAR helikopter en de twee
catamaranzeilers die meer dan 26 uur in het water hadden gelegen.
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij draagt zorg voor de organisatie van het reddingwerk op de Noordzee, de Zeeuwse en Zuid-Hollandse stromen, de Waddenzee, het IJsselmeer en de Randmeren.
Vanuit de hoofdvestiging in IJmuiden worden de 40 reddingstations aangestuurd. De KNRM bestaat volledig van vrijwillige bijdragen, jaarlijkse donaties, erfenissen en legaten. Per jaar is 12 miljoen euro
nodig om de gehele organisatie, de bijna 1000 vrijwilligers, de 10 beroepsredders en de 60 reddingboten direct inzetbaar te houden. De reddingstations van de KNRM zijn dag en nacht, het gehele jaar door en
onder alle (weers)omstandigheden inzetbaar. In 2006 voeren de reddingboten ruim 1.600 keer uit en zetten meer dan 3.100 mensen weer veilig aan wal.null
spontaan een gift gedoneerd ten behoeve van de uitbreiding van het boothuis. Door de komst van de nieuwe en grotere reddingboot werd het bestaande boothuis uit 1986 te klein.
De vrijwillige bemanning en plaatselijke commissie van het reddingstation heeft de handen uit de mouwen gestoken om de aanbouw voor een groot gedeelte in eigen beheer te realiseren. Dat begon bij het ontwerp
door Jan Timmerman, tevens secretaris en penningmeester van het station. Timmerman heeft in de afgelopen jaren vele boothuizen en bemanningsverblijven voor de KNRM ontworpen.
In een groot aantal plaatsen aan de kust staan er karakteristieke en herkenbare verblijven voor de reddingboten en hun bemanningen die uit de pen van Jan Timmerman komen. Daarna werd het graafwerk, fundering,
metselwerk, vloer- en wandtegels, de technische installaties, het aftimmerwerk: alles werd gedaan door de eigen mensen. Naast de uitbreiding van het boothuis werd het bemanningsverblijf volledig gerenoveerd.
Achtergrondinformatie reddingstation Callantsoog
Het reddingstation Callantsoog beschikt over reddingboot Koen Oberman en ligt ingeklemd tussen de stations Petten en Den Helder. De 22 vrijwilligers bemannen een kusthulpverleningsvoertuig (KHV truck)
en een rupsvoertuig Challenger met daarop de reddingboot Koen Oberman van het type Atlantic. In 2006 voer het station 17 keer uit, waaronder voor de in zee gestorte J-SAR helikopter en de twee
catamaranzeilers die meer dan 26 uur in het water hadden gelegen.
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij draagt zorg voor de organisatie van het reddingwerk op de Noordzee, de Zeeuwse en Zuid-Hollandse stromen, de Waddenzee, het IJsselmeer en de Randmeren.
Vanuit de hoofdvestiging in IJmuiden worden de 40 reddingstations aangestuurd. De KNRM bestaat volledig van vrijwillige bijdragen, jaarlijkse donaties, erfenissen en legaten. Per jaar is 12 miljoen euro
nodig om de gehele organisatie, de bijna 1000 vrijwilligers, de 10 beroepsredders en de 60 reddingboten direct inzetbaar te houden. De reddingstations van de KNRM zijn dag en nacht, het gehele jaar door en
onder alle (weers)omstandigheden inzetbaar. In 2006 voeren de reddingboten ruim 1.600 keer uit en zetten meer dan 3.100 mensen weer veilig aan wal.null
Provincie