woensdag, 10. juni 2009 - 11:17

Opel Insignia ecoFLEX: Groen en krachtig

De nieuwe Opel Insignia ecoFLEX combineert het beste van twee werelden door lage verbruiks- en emissiewaarden te bieden zonder in te leveren op het gebied van prestaties of rijgedrag.

Met een verbruik van slechts 5,2 liter diesel per 100 kilometer (tesamen met een CO2-uitstoot van 136 g/km) levert hij 118 kW/160 pk en een koppel tot 380 Nm. Dat dankt hij aan de krachtige 2-liter common-rail turbodieselmotor van de nieuwste generatie, die speciaal voor dit model werd verfijnd.

Zoals alle krachtbronnen in het Insignia-gamma voldoet ook deze ecoFLEX-motor aan de Euro 5-normen. Dankzij deze uitzonderlijk lage CO2-uitstoot voor deze klasse (ver onder de 140 g/km) heeft de Insignia ecoFLEX het groene energielabel A en de bijbehorende BPM-korting van € 1.400,-. Bovendien maken de aantrekkelijke prijzen en uitstekende prestaties de Insignia ecoFLEX tot een zeldzaamheid: hij accelereert in 9,5 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 221 km/u terwijl de prijzen beginnen bij € 33.945,- voor de Edition uitvoering.

De vier- en vijfdeursversies van de Insignia ecoFLEX zullen vanaf het begin van de zomer 2009 bij de Opel-dealers staan. De Sports Tourer variant volgt deze herfst.

“Toen we de specificaties van de Insignia ecoFLEX definieerden, besloten we om meer te bieden dan een groene auto: hij moest hoogstaande prestaties garanderen en evenveel innovatieve technologieën bieden als de rest van het Insignia-gamma. Met deze prijs heeft hij geen echte concurrenten,� aldus Hans Demant, Managing Director van Adam Opel GmbH.

CleanTech-technologie optimaliseert efficiëntie

Het hart van de ecoFLEX-versie is de 118 kW/160 pk sterke variant van de nieuwe 2.0 CDTI-viercilinder die vorige winter werd geïntroduceerd in de Insignia. Hij is enkel leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak waarvan de eindoverbrengings-verhouding werd verlengd om het motortoerental en het brandstofverbruik te drukken. Daarnaast beschikt hij over een schakelindicator die aan de bestuurder (volgens het motormanagement) schakeladviezen geeft om brandstof te besparen.

Tevens werden voor de eerste en tweede versnelling kortere overbrengingsverhoudingen gekozen om te vermijden dat het acceleratievermogen van de Insignia ecoFLEX werd aangetast. Zo accelereert hij in 9,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u; een prestatie die identiek is aan de standaard 2.0 CDTI 160 pk.

Een specifieke, innovatieve technologie maakt zijn opwachting in de motor van de Insignia ecoFLEX: het CleanTech-verbrandingsproces. Het werd ontwikkeld door de GM-ingenieurs en garandeert het laagst mogelijke verbruik en uitstootniveau via een elektronisch gesloten-lussysteem. Die brandstofbesparende technologie steunt voornamelijk op de nieuwe piëzoresistente sensoren, die de druk in elk van de vier verbrandingskamers meten.

Cw-waarde plaatst ecoFLEX-versie bij de meest gestroomlijnde sedans ter wereld

De Insignia ecoFLEX heeft een extreem lage Cw-waarde van 0,26, waarmee hij tot een van de meest gestroomlijnde sedans ter wereld hoort; in gezelschap van duurdere auto’s van premium merken.

In vergelijking met de standaard Insignia 2.0 CDTI werd de luchtweerstandscoëfficiënt van de ecoFLEX-versie met maar liefst 20 punten gereduceerd. Dat resultaat is te danken aan vijf belangrijke wijzigingen: voor de achteras werden tankafdekkingen geplaatst, een gedeeltelijk gesloten grille, een flexibele spoilerlip op de voorbumpers, een verlaagd onderstel en de onderzijde van de radiator werd afgedicht.

Bovendien staat de Insignia ecoFLEX op speciale banden met lage rolweerstand in maat 225/55 R17, die speciaal werden ontworpen door Michelin.

Het ecoFLEX-model beschikt over de innovatieve technologieën die de Insignia de titel van Auto van het Jaar 2009 hebben opgeleverd. Het nieuw ontwikkelde mechatronische chassis kan worden uitgebreid met het innovatieve FlexRide-systeem dat de stabiliteit verhoogt en een in realtime elektronisch gestuurde schokdemping biedt. FlexRide geeft de bestuurder de keuze tussen drie rijprogramma's: naast de standaard ingestelde Comfort-modus, is er ook een zachtere Tour-modus en een actievere Sport-modus die de respons van de schokdempers, het stuur en het gaspedaal aanpast om de prestaties van de Insignia ecoFLEX optimaal te benutten.

Een ander innovatief aspect dat de veiligheid en de rijprecisie ten goede komt, is het ALF+-systeem met bi-xenonkoplampen die zich met negen verschillende lichtfuncties aanpassen aan de verkeersomstandigheden van het moment. Ook verkrijgbaar is het nieuwe frontcamerasysteem Opel Eye dat verkeersborden herkent en bestuurders waarschuwt wanneer deze onbedoelt van hun rijstrook afwijken. En last but not least: voor de gezondheid van veelrijders biedt Opel ook op de Insignia ecoFLEX gunstig geprijsde, zeer rugvriendelijke, orthopedisch gecertificeerde ergonomische sportstoelen.
Categorie:
Tag(s):