donderdag, 12. juli 2012 - 9:49

'Goedkope brandstof lokt reizigers in de val'

Den Haag

Stranden zonder benzine langs de snelweg in België op weg naar Luxemburg, waar brandstof zeer voordelig is. Bij de ANWB Alarmcentrale hebben zich in het zomerseizoen van 2011 in totaal 66 bestuurders gemeld die dat hebben meegemaakt.

De bond verwacht dat ook deze zomer veel Nederlanders zich rijk rekenen door de profiteren van de gunstige brandstofprijzen in het Groothertogdom. De ANWB raadt reizigers aan het er niet op aan te laten komen en tijdig te tanken. De besparing is het oponthoud en de kans op schade aan de auto niet waard.

Het is voor een automobilist verleidelijk om een tussenstop in Luxemburg zo te plannen dat hij zijn tank helemaal kan vullen. En dit voor een literprijs die 30 tot 35 eurocent onder het niveau ligt van de literprijs in Nederland. Het prijsvoordeel kan oplopen tot zo’n €15 tot €25.

Op de route van Brussel naar Luxemburg liggen maximaal drie tankstations. Ook langs de route van Luik naar Luxemburg is het aantal stations beperkt. Bovendien is misschien niet iedere automobilist zich er van bewust dat een zwaar bepakte auto meer brandstof verbruikt. Dan hebben we het nog niet over een caravan of vouwwagen, die achter de auto hangt.

Een moderne auto met een benzine-of een dieselmotor is zo ontworpen, dat de auto diverse signalen afgeeft als de bodem van de tank in zicht komt. Bepaalde types auto gaan ‘schokken’ als de brandstof opraakt. Andere auto’s geven via het dashboard aan hoeveel kilometer er nog kan worden gereden. Deze opgave is echter niet altijd betrouwbaar. Ook kan een tank die helemaal leeg is gereden schade aan de motor veroorzaken. Bij benzinemotoren bestaat het risico dat de elektrische brandstofpomp de geest geeft als er geen brandstof wordt toegevoerd. Moderne dieselmotoren moeten worden ontlucht als deze zonder brandstof hebben gereden.
Provincie:
Tag(s):