maandag, 18. november 2013 - 8:10 Update: 03-07-2014 0:48

Gedicht en roe voor nep-aanbiedingen speelgoed

Foto van Sinterklaas op paard | Archief EHF
Foto: Archief EHF

Online speelgoedaanbiedingen van Blokker, Bol.com, Intertoys, ToysXL en Wehkamp zijn meestal nep.

Dit schrijft de Consumentenbond maandag op basis van eigen onderzoek. Vaak is de 'voor'-prijs van november dezelfde prijs als in juli van dit jaar en soms is de 'aanbieding' zelfs duurder. Met dit soort aanbiedingen wordt de Sint in de maling genomen. De bedrijven die zich schuldig maken aan de nepperij ontvangen van de Consumentenbond een waarschuwing in de vorm van een gedicht en krijgen een roe toegestuurd. V&D krjgt een mooi gedicht en een surprise vol zoetigheid, want daar kloppen de prijzen volgens de Bond wèl.

Begin november 2013 bekeek de Consumentenbond 75 prijzen van populair speelgoed waarvan in juli 2013 ook de prijzen zijn onderzocht. Een Legotrein van Intertoys van €124,99 voor €114,99 is wellicht aantrekkelijk, maar in juli 2013 kostte dezelfde trein bij Intertoys €99,99. Dit soort nepaanbiedingen trof de Consumentenbond vaker aan. De 'Lego City kustwachthelikopter' kostte bij Wehkamp deze zomer €17,99 en in de aanbieding deed Wehkamp alsof het speelgoed flink was afgeprijsd  van 29,99 voor €22,99. Het warenhuis V&D heeft weliswaar minder speelgoedaanbiedingen dan de andere bedrijven, maar ze kloppen wel.

De aanbiedingen in folders en 'speelgoedboeken' van Bart Smit, Intertoys en Blokker zijn ook bekeken. Bij Intertoys bleken 17 van de 20 onderzochte aanbiedingen onterecht, bij de andere twee was dit het geval bij 7 (Bart Smit) en 8 (Blokker) van de 10 aanbiedingen. Om Bart Smit, Blokker, Bol.com, Intertoys, ToysXL en Wehkamp duidelijk te maken dat zij moeten stoppen met nepaanbiedingen stuurt de Consumentenbond maandag 18 november de bedrijven een ludieke waarschuwing namens SInterklaas.