De groei van de internetomzet van detaillisten was niet eerder zo laag sinds het begin van de meting in 2014. Het hoge omzetniveau dat sinds de coronacrisis werd behaald hield stand, maar webwinkels zetten niet fors meer om dan in de laatste drie maanden van 2020. In het eerste kwartaal van 2021 piekte de groei van de internetomzet nog op ongeveer 85 procent, maar na een volledig coronajaar zwakte de groei in de daaropvolgende kwartalen af.
De internetverkopen kunnen worden gesplitst in pure webwinkels en multichannelers, die zowel online als via winkels verkopen. Bij deze laatste groep detailhandelaren lag de internetomzet in het vierde kwartaal van 2021 ongeveer 2 procent hoger dan in het vierde kwartaal van 2020. In dat kwartaal nam de internetomzet met bijna 70 procent toe ten opzichte van een jaar eerder, toen de coronacrisis zijn intrede nog niet had gedaan. Voor pure webwinkels was de toename in het vierde kwartaal van 2021 bijna 5 procent, een jaar eerder was dit 44 procent.