Zo'n scooter kan wel tot duzend keer vervuilender zijn dan een bestelbus. De wetenschappers waarschuwen dan ook om vooral niet achter stationair draaiende tweetaktscooters te wachten voor het stoplicht. Dit schrijft de Volkskrant woensdag.
Een verbod op tweetaktscooters in stedelijke gebieden zou volgens de onderzoekers leiden tot een enorme verbetering van de luchtkwaliteit. Steeds meer scooterrijders ruilen oude exemplaar in voor een moderne scooter met een viertaktmotor, maar ook deze nieuwe scooters zijn zeker niet schoon. Viertaktmotors overschrijden bijna altijd de Europese uitstootnormen, zo concludeerde TNO vorig jaar.
Hoewel de eisen aan auto's en vrachtwagens steeds strenger worden, blijft de scooter grotendeels buiten schot. Scooters verbruiken nog geen procent van alle brandstof, maar toch zal hun aandeel in de luchtverontreiniging in 2020 groter zijn dan die van al het andere straatverkeer samen, aldus de Europese Commissie, die strengere normen voorstaat. Een ban op tweetakt is volgens de onderzoekers in Nature een kosteneffectieve maatregel om de lucht schoner te krijgen.