Om als constructeur mee te mogen doen aan de Formule 1 moet je als team de intellectuele rechten van de auto zelf in bezit hebben. Spyker protesteerde na de kwalificatie van afgelopen zaterdag al bij de stewards, maar die konden er niks aan doen. De regels betreffende constructeurs liggen vast in de Concorde Agreement en daarover mag alleen in Lausanne geoordeeld worden. Als het aan Spyker ligt mogen beide teams geen punten halen voor het constructeurskampioenschap.
Spyker-teambaas Colin Kolles: “We hebben in de Formule 1 een constructeurskampioenschap en dat wil zeggen een kampioenschap voor constructeurs. De Concorde Agreement legt duidelijk uit dat ieder team zijn eigen auto moet ontwerpen en bouwen, dan pas ben je een constructeur. En die twee teams hebben dat niet gedaan.�
Bij Super Aguri zijn ze zich van geen kwaad bewust. Directeur Daniele Audetto: “Wij weten wat we gedaan hebben, hoe we het gedaan hebben en dat wat we gedaan hebben volledig legaal is. Als zij het daar niet mee eens zijn is dat hun probleem. Dan moeten ze maar een protest indienen en dan zullen we wel zien wie gelijk heeft, maar wij weten dat wij juist hebben gehandeld.�
vrijdag, 23. maart 2007 - 10:28
Spyker stapt naar de rechter
Het team van Spyker heeft de eerste stappen voor een gerechtelijke procedure tegen de teams van Super Aguri en Scuderia Toro Rosso genomen. De twee teams kunnen binnenkort een brief verwachten waarin ze medegedeeld krijgen dat een officieel protest tegen hun is ingediend. Volgens Spyker zijn de auto’s van Super Aguri en Scuderia Toro Rosso illegaal omdat ze hem niet zelf ontworpen zouden hebben. De Japanse renstal rijdt met een auto die veel lijkt op de Honda van vorig jaar, de auto van de Italiaanse renstal toont veel gelijkenissen met de auto van dit jaar van Red Bull Racing.
Categorie:
Tag(s):