donderdag, 4. juni 2009 - 21:03

Redding KLM-vliegtuig twijfelachtig

Lelystad

Het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome maakt zich grote zorgen om een historische viermotorige Douglas DC-8. Er bestaat nog maar één enkel exemplaar van dit eerste straalverkeersvliegtuig uit de geschiedenis van de KLM, en dat staat in Engeland te wachten op de slopershamer.

De Aviodrome heeft eerder de actie ‘Jacht op de DC-8’ opgestart om de DC-8 naar Nederland te halen, maar deze fondsenwerving hapert. Het lot van dit bijzondere vliegtuig is daarom onzeker.

Ondanks de genereuze toezegging van €250.000,- van het VSB fonds en de hulp van een groot aantal enthousiaste particulieren, die al € 30.000,- hebben bijeengebracht, zit de Aviodrome in tijdnood om het geld tijdig bijeen te krijgen. Bedrijven zijn in deze tijd van crisis uiterst terughoudend. In totaal is er meer dan € 400.000,- nodig voor de aankoop in Engeland, het transport over zee naar Nederland en de restauratie. Er is dus nog een gat van meer dan € 120.000,-.
Het vliegtuig is de laatste ‘korte’ Douglas DC-8 van de KLM die nog bestaat en stamt uit de jaren zestig. Het toestel staat nu in Engeland op de wachtlijst voor de sloop! Wanneer de Aviodrome niet tijdig het geld bijeen krijgt om de DC-8 van de slopershamer te redden, verdwijnt dit markante toestel voor eeuwig.

De KLM kreeg in 1960 zijn eerste DC-8 en daarmee ook zijn eerste vliegtuig met straalmotoren. Het toestel was meteen de trots van de KLM. De snelheid van de DC-8 was bijna twee maal zo hoog als die van zijn voorgangers. Daarnaast kon de DC-8 ook bijna twee maal zoveel passagiers meenemen, met als gevolg dat de vliegprijzen aanzienlijk konden dalen. Dankzij deze vooruitgang werd het voor een grote groep Nederlanders voor het eerst mogelijk om met het vliegtuig op vakantie of op zakenreis te gaan. Het vliegtuig heeft daardoor een belangrijke plaats ingenomen in de Nederlandse sociale en culturele geschiedenis.

De Aviodrome wil nog één grote poging om de ‘Jacht op de DC-8’ te laten slagen en de DC-8 te behoeden voor de sloop. Daarom zoekt de Aviodrome particulieren en bedrijven die medeverantwoordelijk willen zijn voor de redding van dit bijzondere KLM-vliegtuig en een bedrag willen sponsoren. Iedere donateur ontvangt als dank een bijzonder collectors-item, naast een ‘crisisaandeel’; een aandeel in de aankoop van de DC-8 dat – in de sfeer van deze tijd - bij aankoop gegarandeerd zijn waarde voor de donateur verliest. De fiscus betaalt overigens onder voorwaarden wel mee aan de bijdragen. Het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome is een ‘ Algemeen Nut Beogende Instelling’ een ANBI. Dat betekent dat donaties bij de fiscus (zie voor de voorwaarden: www. belastingdienst.nl) aftrekbaar zijn. Donateurs kunnen hun bijdrage, met vermelding van hun naam en adres, overmaken op bankrekeningnummer 1442.54.956, t.n.v. DC-8 Aviodrome, Lelystad. Meer informatie over de actie is te vinden op www.aviodrome.nl. Vanzelfsprekend is het ook mogelijk om bij het Nationaal Luchtvaart-Themapark Aviodrome een donatie voor de redding van de DC-8 te doen.
Provincie:
Tag(s):