woensdag, 8. april 2009 - 10:50

Toerisme in Zuidoost-Brabant, onbekend maakt onbemind

Eindhoven

Uit onderzoek van het Eindhovense marktonderzoekbureau markteffect blijkt dat de regio Zuidoost-Brabant geen duidelijk imago heeft in zowel Nederland als in de aangrenzende delen van België en Duitsland. Het lijkt dan ook geen toeval dat Zuidoost-Brabant veel populairder is voor dagjes uit en weekeindjes weg dan voor een langer verblijf. Over hun verblijf in Zuidoost-Brabant waren de respondenten wel positief, maar niet genoeg om spontaan reclame te maken voor de regio.

De werkelijke kennis over Zuidoost-Brabant is buiten Noord-Brabant vrij beperkt. Men weet niet goed welke steden, natuurgebieden of attractiepunten er in deze regio liggen. Zo is het zeer opmerkelijk dat 7% van de Nederlanders denkt dat 's-Hertogenbosch of Breda in Zuidoost-Brabant ligt en dat 12% denkt dat de Efteling zich in deze regio bevindt. De namen van de natuurgebieden in Zuidoost-Brabant worden zelden spontaan genoemd en de meest bekende attractie is het PSV-stadion.

Ongeveer 15% van de totale populatie is de afgelopen twee jaar wel eens zakelijk in Zuidoost-Brabant geweest, over het algemeen tot hun tevredenheid. Met name de Belgen zijn positief over de zakelijke faciliteiten en mogelijkheden in de regio.

De tevredenheid over een bezoek aan de regio Zuidoost-Brabant was met een 7,8 best redelijk. Toch was deze niet zo hoog dat we, op basis van de Net Promotor Score, mogen verwachten dat men spontaan mond-tot-mond reclame gaat maken voor de regio.
Provincie:
Tag(s):