zondag, 29. maart 2015 - 14:58 Update: 09-04-2025 09:10

'Inhoud cockpit voice recoder gelekt'

'Tweede zwarte doos bevestigt het moedwillig handelen van co-piloot?'
Marseille

De transcryptie van de cockpit voice recorder van de gecrashte Airbus van Germanwins is uitgelekt en de Duitse krant Bild heeft daar de hand op weten te leggen. Op de blackbox is te horen dat er veel eerder paniek in het vliegtuig uitbreekt dan de Franse justitie heeft gezegd.

Volgens Bild is er acht minuten voor de crash al duidelijk te horen dat de passagiers door hebben dat er iets mis is en er paniek uitbreekt. Dit in tegenstelling tot wat de Franse justitie tijdens een persconferentie bekend maakte. Deze zei dat vlak voor de crash er pas paniek uitbrak.

Het overzicht volgens BIld:
Om 10.01 uur stijgt de Airbus 320 met een vertraging van 26 minuten richting het Duitse Düsseldorf. De gezagsvoerder biedt hiervoor zijn verontschuldigingen aan.  Na ongeveer 20 minuten onderweg  te zijn geeft de gezagsvoerder aan dat hij nog niet naar de wc is geweest.

10.27 uur De Airbus bereikt de kruishoogte van 11.600 meter en zegt de gezagsvoerder dat de co-piloot de landing voor voorbereiden. Na dit gedaan te hebben geeft de co-piloot aan dat de gezagsvoerder naar het toilet kan gaan.

10.29 uur De luchtverkeersleiding van Frankrijk ziet dat de Airbus aan het dalen is. Dit zou na een minuut 600 meter zijn geweest. Tevens zijn er trappen op de cockpitdeur te horen.

10.32 uur De verkeersleiding probeert contact te maken met het toestel, waarop niet wordt geantwoord. Niet veel later gaat er een alarm af in de cockpit.

Na enkele minuten is er een luide knap te horen, het geen lijkt erop dat iemand zich toegang tot de cockpit probeert te verschaffen. Ook is de stem van de gezagsvoerder te horen die roept ‘in godsnaam, maak de deur open’.  Vanaf dit moment is ook de paniek van de passagiers te horen.

10.35 uur Er is duidelijk te horen dat er met een metalen voorwerp tegen de cockpitdeur wordt geslagen. De Airbus bevind zich dan op een hoogte van 7000 meter.

10.37 uur gaat het alarm af dat het vliegtuig moet stijgen. Het toestel geeft aan ‘Terrain Pull up Pull op.

10.38 uur heeft het toestel een hoogte van 4000 meter bereikt en is de ademhaling van de co-piloot duidelijk te horen.

10.40 uur De Airbus schampt de bergen en er is hard geschreeuw te horen van de passagiers. Hierna blijft het stil.