maandag, 22. augustus 2016 - 15:23 Update: 23-08-2016 8:41

ProRail kan meer treinen kwijt op verbeterd spoor

ProRail kan meer treinen kwijt op verbeterd spoor
Foto: Archief EHF
Utrecht

ProRail kan vanaf december meer treinen kwijt op het verbeterde spoortraject. Dit heeft de spoorbeheerder maandagmiddag bekendgemaakt.

'Er kunnen vanaf december 2016 meer treinen rijden omdat ProRail nieuwe infrastructuur heeft opgeleverd. De dienstregeling voor reizigers- en goederenverkeer op het spoor gaat volgend jaar flink op de schop', aldus ProRail.

Ieder jaar in de derde week van augustus verdeelt ProRail officieel de beschikbare sporen voor goederen- en reizigersverkeer op het spoor. In april hebben ongeveer 40 vervoerders wensen bij ProRail ingediend. 

Op basis daarvan heeft ProRail de ingewikkelde puzzel gelegd om de wensen van de vervoerders in te willigen. De beschikbare ruimte op het spoor is vandaag definitief verdeeld onder alle vervoerders en aan hen bekend gemaakt. 

Aanpassing spoor Utrecht en Schiphol

De dienstregeling van 2017 is een speciale. In Utrecht heeft ProRail de sporen in rechte banen gelegd, wat de doorstroming van het treinverkeer versoepelt. Rond Amsterdam en Schiphol liggen nu 4 in plaats van 2 sporen. Voor reizigers betekent dit meer treinen op een aantal trajecten, betere overstap en minder wachttijd.  

De grootste veranderingen

Dankzij de oplevering van het project OV Saal rijden er vanaf december 2017 meer NS-treinen tussen Almere/Lelystad en Schiphol en tussen Amsterdam Centraal en Breukelen. Dankzij aanpassingen van sporen in Assen kan er vanaf mei 2017 een nieuwe NS spitstrein rijden tussen Groningen – Assen. 

Er is reistijdverbetering van de intercity Leeuwarden naar de Randstad door kortere halteertijd in Zwolle en er is reistijdverbetering Intercity Zwolle – Roosendaal tussen Arnhem en Nijmegen. Nieuwe treindienst Arnhem – Emmerich – Oberhausen. 

Arriva is de nieuwe vervoerder in Limburg op de trajecten Nijmegen – Roermond, Roermond – Maastricht Randwyck, Sittard – Kerkrade en Heerlen – Maastricht Randwyck. Er gaan meer treinen rijden tussen Maastricht – Maastricht Randwyck

Andere aankomst- en vertrektijden

Reizigersvervoerders presenteren binnenkort de details van de vertrek- en aankomsten van treinen op de verschillende trajecten aan de reizigers. Veel gewende treintijden wijzigen.  De laatste keer dat de dienstregeling op het spoor zo fors wijzigde was in 2007.

Goederenverkeer

In 2017 is opnieuw ruimte gereserveerd om goederentreinen van de Betuweroute om te leiden via Brabant en Oost-Nederland. In verband met jarenlange werkzaamheden aan sporen in Duitsland en de bouw van het derde spoor in Zevenaar is de Betuweroute in bepaalde periodes minder of niet beschikbaar voor goederentreinen.

Tijd voor groot onderhoud

 Er rijden steeds meer treinen in Nederland. Intensief gebruikt spoor, verdient goed onderhoud om de kwaliteit te waarborgen. Het is onontkoombaar dat er onderhoud gepleegd moet worden. Waar in de voorgaande jaren de focus van werkzaamheden lag op nieuwbouw, zijn er nu regelmatig werkzaamheden voor groot onderhoud. 

Categorie:
Provincie: