maandag, 18. november 2013 - 16:58 Update: 03-07-2014 0:48

OVV waarschuwt voor gevaar automatische piloot tijdens landing

Foto van vliegtuig en glide path ILS | OVV
Foto: OVV
Den Haag

Er bestaat een gevaar dat vliegtuigen die op de automatische piloot landen daardoor onverwacht kunnen reageren op een signaal van het zogenoemde Instrument Landings Systeem (ILS) van de landingsbaan op de luchthaven. Dit meldt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) maandag.

De Onderzoeksraad waarschuwt piloten, luchtverkeersleiders en luchtvaartmaatschappijen wereldwijd voor dit gevaar.

Te hoog
De gevaarlijke situatie doet zich voor als het signaal van het ILS, dat het vliegtuig naar de landingsbaan moet geleiden, wordt genaderd vanaf een grotere hoogte dan regulier. Uit diverse voorvallen blijkt dat hierdoor het risico ontstaat dat het vliegtuig kort voor  de landing onverwacht een hogere neusstand aanneemt en daardoor snelheid verliest. Piloten zijn dan genoodzaakt via een noodprocedure in te grijpen om te voorkomen dat het vliegtuig uit de lucht valt. Deze onverwachte reactie kan optreden bij alle typen vliegtuigen. 

Safety Alert
De Onderzoeksraad heeft vandaag een veiligheidswaarschuwing (Safety Alert) gestuurd aan de Nederlandse en internationale luchtvaartorganisaties om hen te wijzen op het risico en te zorgen dat zij maatregelen kunnen treffen om herhaling te voorkomen. 

Aanleiding
Deze eigenschap van het ILS is naar voren gekomen in een onderzoek dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid uitvoert naar een landing op de luchthaven Eindhoven waarbij de bemanning van een Boeing 737 werd geconfronteerd met een automatisch alarm –de zogenoemde stick shaker- dat het vliegtuig zich in direct gevaar bevond. 

De bemanning maakte een doorstart en het toestel maakte daarna een veilige  landing. De Onderzoeksraad voor Veiligheid zoekt uit wat de oorzaak is geweest van dit ernstige incident. De tussentijdse resultaten nopen de Onderzoeksraad tot deze veiligheidswaarschuwing.