donderdag, 12. april 2007 - 8:22

Comfortabele automaat kan 15% energiezuiniger

Eindhoven

Een speciale uitvoering van de automaat kan in de toekomst 15% aan energie besparen vergeleken met de huidige automatische transmissies in autos. Promovendus ir. Tim Klaassen van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) ontwierp daarvoor met twee collega-promovendi een nieuw versnellingssysteem voor autos op basis van Continu Variabele Transmissie (CVT).

Autorijden zonder te schakelen. Dat kan in een automaat, en een bijzondere uitvoering daarvan is de CVT (Continu Variabele Transmissie). Rijden met deze automaat is een speciale ervaring, de auto schakelt in principe niet naar een volgende versnelling maar kan van 0 km/uur tot de topsnelheid bij een continu toerental dooraccelereren. Volgens sommigen het ultieme comfort, omdat de auto tijdens het rijden geen schokken vertoont door het veranderen van toerental en versnelling. Iets wat bij de handgeschakelde auto, en in iets mindere mate bij de automatische versnellingsbak, wel het geval is.

Bergverzetje
Een Continu Variabele Transmissie gebruikt, zoals de naam al zegt, geen versnellingen maar een variabele overbrenging waarmee de auto met continu toerental kan accelereren. Dit kan doordat de tandwielen van de CVT (pulleys genaamd) praktisch elke gewenste grootte kunnen aannemen. Bij lage snelheid bijvoorbeeld is de pulley bij de motor klein, en bij de wielen groot. En bij hoge snelheid is dat net andersom. Vergelijk het met wielrennen, een bergverzetje heeft bij de trappers een klein blad en bij het achterwiel een groot blad, terwijl dat in de afdaling of in volle sprint precies andersom is.


In plaats van een ketting bij fietsen zorgt bij de CVT een duwband voor de overbrenging van de motor naar de wielen. Hierbij treedt echter een probleem op, want deze duwband moet met grote kracht tegen de pulleys worden geknepen om te voorkomen dat de band gaat slippen. Wat vervelende gevolgen heeft voor slijtage en het rijcomfort, de auto gaat bij het slippen een beetje kuchen. In conventionele systemen wordt als krachtbron voor dit knijpen een hydraulisch systeem gebruikt.

Klaassen hierover: We hebben vooral naar het rijcomfort en de energie-efficiency gekeken. Dat is in orde, want we hebben nu zon 15% energiebesparing te pakken. Maar fabrikanten zijn terughoudend om deze stap te zetten. In de eerste plaats is deze techniek relatief duur. Daarnaast is de auto-industrie voorzichtig met de introductie van elektromechanische aansturing in verband met de betrouwbaarheid. Want je wilt niet hebben dat door een storing je stuur het niet meer doet, of de elektronisch gestuurde remmen niet meer werken.
Categorie:
Tag(s):