dinsdag, 6. februari 2007 - 19:58

Treinongeval Maastricht door black-out machinist

Maastricht

Een plotselinge black-out van de machinist is de oorzaak van het treinongeval op station Maastricht op 24 juni 2006, waarbij een reizigerstrein inreed op een stilstaand leeg treinstel. Dat concludeert de Inspectie Verkeer en Waterstaat op basis van haar onderzoek naar het incident.

De trein van Kerkrade naar Maastricht Randwijck zou bij het binnenkomen op station Maastricht worden gecombineerd met een ander treindeel. De machinist bracht bij nadering van het station de snelheid terug tot rond de 40 kilometer per uur en passeerde een knipperend geel sein, ten teken dat het spoor waarop de trein zou binnenkomen bezet was. De trein botste uiteindelijk met een snelheid van 38 kilometer per uur op het stilstaande deel. Hierbij werd het treinstel acht meter verschoven. Er vielen veertig gewonden in de rijdende trein.

Na afloop verklaarde de machinist zich niets meer te kunnen herinneren vanaf het moment dat hij het gele sein passeerde. Hij kwam pas weer bij kennis toen hij door een collega uit de trein werd gehaald. Het technisch onderzoek van de inspectie bevestigt dat er in de laatste 314 meter geen handelingen zijn geregistreerd.
Provincie:
Tag(s):