donderdag, 1. oktober 2015 - 19:19 Update: 01-10-2015 21:37

Premiekorting in ruil voor persoonlijke gegevens

Verzekeraar Achmea wil premiekorting geven in ruil voor gegevens klant
Foto: Achmea
Amsterdam

Verzekeraar Achmea wil kortingen aanbieden op verzekeringen in ruil voor persoonlijke gegevens van gebruikers. Dit schrijft Het Financieele Dagblad donderdag

Klanten van Achmea krijgen dan  bijvoorbeeld korting op hun premie als meetkastjes installeren in hun auto of huis en de gegevens delen met de verzekerde. Achmea gaat daarvooor samenwerken met diverse bedrijven die bepaalde apparatuur maken, die gegevens over het gedrag van de verzekerde verzamelen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een kastje in de auto  dat meet wanneer men te hard rijdt. Wanneer de verzekerde netjes rijdt, krijgt hij van Achmea korting op zijn autoverzekering.

Het gebruik van het kortingsprogramma is op vrijwillige basis, klanten die er geen gebruik van willen maken, betalen gewoon de normale premie. Privacy-organisaties wijzen de plannen resoluut van de hand en zien het als een verkwantseling van de grondrechten van privacy.

Formeel is het toegestaan om korting te geven in ruil voor persoonlijke gegevens, zo laat de voorzitter van het College Bescherming Persoonsgegevens, Jacob Kohnstamm, weten. Maar dan moet de klant precies weten wat er met z'n gegevens gebeurt en expliciet toestemming geven. Kohnstamm is echter niet gelukkig met de ontwikkeling. In een interview met radiozender BNR zegt hij:'Privacy is een grondrecht. De vraag is of je een grondrecht mag verkwanselen door er een goedkopere verzekering voor terug te krijgen. Het eind van het liedje zou kunnen zijn dat privacy alleen nog maar voor mensen met een hoog inkomen is.'

Categorie: